Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Epzzky
#1197813
Tjena!

För det första, tack för ett underbart forum!
Har hittat mycket bra information här genom åren även om jag inte registrerat mig förrän nu.

Till problemet då!

Har en V70 1 gen, 2000 års modell (B5244S2) med ett ABS-problem som jag inte får bukt på.

Det börjar med att ABS-lampan lyser varje gång man startar bilen.
Kör man en bit så slocknar ABS-lampan men man hör man att ABS-pumpen börjar jobba utan att man rör bromspedalen.
Hastighetsmätaren fungerar inte som den ska heller utan "hoppar" upp och ner.

Efter en stund antar jag att styrenheten inser att det är något som inte stämmer och tänder ABS och STC-lampan och h. mätaren fungerar som den ska igen.
Farthållaren fungerar också som den ska.

Kopplar jag upp mig till bilen med VIDA så får jag felkod för höger givaren fram, felaktig signal.

Har bytt givare och tandhjul.
Har även tagit av styrenheten och lött om alla lödningar där stiften från både den stora och den lilla kontakten går in på kretskortet.

När jag kollar live i VIDA på vad givarna ger för hastighetssignal så fungerar alla givare som dom ska förutom höger fram.
Den hoppar upp och ner i hastighet vilket jag antar är anledningen till att styrenheten tror att det hjulet står still och drar igång pumpen.

Bild

Förstår inte riktigt varför h. mätaren beter sig som den gör då jag trodde att det var vänster givare fram som ger hastighetssignal till motorstyrenheten och den fungera som den ska enligt VIDA.

Har även kollar över givare och tandhjul på vänster sida och jag kan inte se några uppenbara problem rent fysiskt.

Någon som har något bra förslag på hur jag ska lösa problemet?

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]