Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196982
Hej

Volvo V70, 1998, 2,5T

AC:n fungerar överlag bra men den har ett symtom som är väldigt irriterande.

När jag kör bilen med AC påslagen så kan jag höra hur kylmedium expanderar/rör sig genom systemet men med ett par sekunders (mellan 5-7 sekunder) mellanrum hörs ett klickande ljud varpå jag upplever att det "pysande" ljudet av köldmedium avtar/startar. Ljudet liknar ljudet från en blinkers (eller relä) och det hörs tydligt inne i kupén, kommande från bilens högra sida. Det är till 99% inte kompressorn som startar/stannar då det ljudet är högre och av mer "metallisk" karaktär.

Kan detta vara ett relä som slår till och från som släpper på/stryper flödet av köldmedium?

Jag upplever att detta klickljud har kommit med tätare intervaller efter att jag släppt ut gas ur systemet (bilen har tidigare blivit fulfylld med okänd mängd frostycool) då jag undersökte om det eventuellt var för mycket gas i systemet.

Min fråga är om detta är ett tecken på att det är för lite gas i systemet?
(Isåfall skulle jag kunna fylla på med lite frostycool åt gången för att se om klickljudet sakta avtar)


(Får jag inte till det lutar det åt att låta en verkstad tömma systemet och fylla det med exakt 750 gram R134)
#1196997
1% möjlighet, men det är förmodligen magnetkopplingen som har för stort spel. Titta nere vid generatorn hur det ser ut när klickljudet hörs, stäng av motorn och mät mellanrummet, det bör vara ungefär 0.3mm (om jag minns rätt). Sök på "shimsning ac kompressor" så ser du hur man gör för att fixa det.
#1197037
c7098 skrev:1% möjlighet, men det är förmodligen magnetkopplingen som har för stort spel. Titta nere vid generatorn hur det ser ut när klickljudet hörs, stäng av motorn och mät mellanrummet, det bör vara ungefär 0.3mm (om jag minns rätt). Sök på "shimsning ac kompressor" så ser du hur man gör för att fixa det.
För stort spel i kopplingen orsakar inte att kompressorn startar/stannar oftare.
Då drar den inte alls, främst när motorn är varm.

Typiska första-gångs-symptomet på för stort spel, är när AC slutar fungera i bilkö en varm sommardag, för att sedan fungera igen när motorn stått en stund.
Den återstartar INTE av sig själv under färd. Åkende i full fart efter att AC stått i typ 10min kan man manuellt återstarta genom att stänga av och slå till AC med knappen. Då kan den hoppa igång en stund igen.

Problemet förvärras sen ganska fort, för att sedan inte fungera alls.

Men detta påverkar som sagt INTE kompressorns arbetsintervaller!
Det gör:
●Hur hårt den jobbar för tillfället, beroende på utetemperatur vs aktuell kupetemperatur i förhållande till inställt bör-värde på ECC och dess givarvärden.
●För mycket eller för lite media kan påverka, men då måste parametrarna ovan tas i beaktande.
Svårbedömt utan stor erfarenhet. Skiljer mellan bilmodeller också.

Klickljudet när den startar/stoppar blir högre volymmässigt med stort spel.
Reläet du hör klicka, kan vara den som styr magnetkopplingen.
#1197043
Man lär sig något nytt varje dag :-)-)
Det kan alltså vara för lite medel i som gör det? Jag har nämligen liknande ljud på min, och magnetkopplingen slår på och av hela tiden, trodde det berodde på det på tok för stora glappet, uppemot 0.8mm, ska nu kolla mängden medel i den.
#1197091
c7098 skrev:Man lär sig något nytt varje dag :-)-)
Det kan alltså vara för lite medel i som gör det? Jag har nämligen liknande ljud på min, och magnetkopplingen slår på och av hela tiden, trodde det berodde på det på tok för stora glappet, uppemot 0.8mm, ska nu kolla mängden medel i den.
Kyler den riktigt bra en riktigt varm sommardag?
I så fall, låt den vara i fred.
Då är det nog tillräckligt med media.

AC service är marknadens penga-påhitt för att AC systemen blivit "för bra" enl bekant med lite insyn i marknaden.

De ac-system som spökar är i regel lågmilare som står mycket, eller har sönderkorroderade rör eller kondensor.

Shimsa kopplingsspelet kan man göra som förebyggande service.
Bör vara 0,3 -0,7.
1mm eller större kommer magnetproblemen.
Vissa ac-firmor har nu faktoskt börjat shimsa istället för hävda kompressorbyte, eftersom det är allmänt känt att det går, numera.

Låt ALLTID AC vara på, oavsett årstid.
Det sköter sig själv, och motionerar kompressorn emellanåt.
Står den för länge, kan köldmediat trycka ett hål igenom oljefilmen vid kompresoraxelns tätning, och läckage uppstår.
Därför ska den gå.
Att spara bränsle på att stänga av den, kostar AC fyllning istället.

Köldmediat är förresten ingen gas, utan en vätska som blir gas när trycket sjunker. Det är så kylan uppstår.
Men den är i vätskeform när systemet står stilla. Gas i atmosfärstryck.
Gasol har samma egenskaper. Titta i en kompositflaska och du ser en flytande vätska, men öppna kranen och en gas pyser ut.
Därför kan inte mängden media avgöras av trycket i vilande system. Det håller sig konstant (som en gasolflaska), tills det är nästan tomt.
Kylproblem uppstår långt innan det är tomt.
Man vakuumpumpar ur mediat och väger det för att avgöra mängden.
Mängden det ska vara är i gram.(vikt) inte tryck

Även gasol säljs i vikt.
P11 tex är 11kg gasol.
#1197158
Shimsa kommer inte hjälpa. Har haft min inne då den slår av och på stup i kvarten. Måttligt irriterande ljud så bara låta det vara är som köra utan bälte och höra tickande hela tiden.
De justerade måttet och provtryckte systemet och mätte upp trycket när den ska slå till .
Kyler som den ska och kör tills det rasat fick jag till svar du har ju 1års garanti på jobbet.....
På tomgång håller sig den lugn men varvar man över 2000 så börjar den slå av och på med ca 3-4 sekunders mellanrum.
Vill inte kasta bort ytteligare tusenlappar på tömma systemet och väga gasen och återfylla om det inte hjälper ;-//
Yttertemp och tempen jag ställer in påverkar inte jättemycket. Den håller på slår av och på ändå.

Har läst allt från filter i pumpen till låg/högnivå givare, givare i bilen har jag damsugit mm men ingen konkret lösning ännu. Det är inte gratis byta delar på ac system för testa sig fram :(

Har haft bilen 8 år så vet att det är inte normalt.
#1197180
Att kompressorn slår av och på under drift är normalt - om det är en orificer-system (syns genom den stora 'torkfiltret' i motorummet och på den eller i de grova rören till den) så finns en lågtrycks-pressostat och den stänger av kompressorn när tycket går under 2-1.5 Bar. detta för att det inte skall bli frost och is inne i evaporatorn.

dock brukar intervallet vara lite längre än 5 sekunder utan mer 15-30 sekunders intervall om man har väldigt låg fläktflöde/ventilationsfart.

---

När trycket går ned pga. brist av köldmedel så kan man få sådana ofta på och avslag eftersom kompressorn suger tomt ganska fort.

Det finns en sak till som kan spela med - eftersom du skriver fulfyllt med gasolbaserad köldmedel så är dessa alltid av en blandning av propan och isobutan och med tiden läcker dessa ut i olika takt vilket innebär att halvtomt system så är det mer isobutan än propan och medeltrycket för blandningen är lägre vid en viss specifik temperatur. Lite som när det bara är slatten kvar i campingasoltuben till campingköket, det är dålig fart på lågan när det är lite kyligt.

i det läget kan det också ge kortare av/påslagstider trots att det det är ganska mycket köldmedie kvar men ger ändå inte någon vidare kyla.


---

En koll jag gör på sådana system om den är nöjaktigt fyllt, det är att i en varm dag (25 grader eller så) och ventilationsfläkten på halvfart (max kyla inställd) och kanske gasa motorn lite (1500 rpm) - det är att känna på botten av 'torkfiltret' (den stora burken) - den skall vara lika iskall i botten som toppen av sagda burk - är botten betydligt varmare där än toppen av burken så har du otillräkligt med köldmedie, prova att ställa ned ventilationen till miniumfart i bilen, blir det kallt då och kompresson börja stänga av sig periodiskt så visar det att det finns i allafall lite köldmedie kvar, - om inte och kompresson stannar ändå (ofta i korta cykler), då saknas mycket köldmedie.

Vid fullfart på ventilationen och varm väder och motorn vid 1500 rpm så bör torkfiltret fortfarande vara kall i botten, ja om det inte är >29 grader i luften, vid tveksamhet åtminstone bör den vara kall till lite över 2/3-max fläktpådrag.

vid hög värmelast så kokar all flytande R134a upp i evaporatorn upp men vid lägre last så rinner lite av det över och samlas i torkfiltret och botten blir kall, det är därför man provar med lite olika fart på ventilationen, och för full kapacitet så måste man hålla motorn runt 1500 rpm vid testerna.

Med andra ord så länge botten på torkfiltret (i orificer-system) är kall, så har du nöjaktig mängd med köldmedel för att det skall ge kyla inne i kupén .
#1198229
Jag gick ut till bilen och undersökte och mycket riktigt, det klickande ljudet är Kompressorn som slår till och från.

Jag "fulfyllde" med frostycool långsamt och fick intervallerna mellan start och stopp att successivt bli längre. När jag slutade fylla var de uppe i cirka 18 sekunder som längst, och 12-13 sek som kortast.
(innan var det kanske 12 sekunder som längst och 5-6 sekunder som kortast)

Jag fyllde på med 90 gram Frostycool (vilket ska motsvara 225 gram R134 enligt beskrivningen på burken) innan jag började bli orolig för överfyllning.

Det är naturligtvis svårt att bestämma detta med säkerhet men det känns inte särskilt bra att jag kunde fylla nästan 1/3 av systemets totala volym (Bilens system ska rymma totalt 750 gram R134) och fortfarande ha dessa symptom.

Detta gjorde jag med bilen på tomgångsvarv samt parkerad, jag kommer testa körning i trafik imorgon.

Några kommentarer på detta?

Ok, jag ska försöka titta på dessa[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Hoppas det löser sig. Själv fick jag en […]

Är kamremmen hel? Man kan "höra&quo[…]

Dagens garv

På-skaft-on som hoooon sa som höll i k[…]