Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196811
Hej!
Har en s70 med bensinvärmare som jag inte blir klok på. Värmaren startar och man hör hur den jobbar samt att kupefläkten går igång men det kommer ingen värme!
Jag har provat att vrida reglagen till full värme på kvällen när ja parkerat ihopp om att åka till jobbet i en varm bil men icke. Den blåser bara kallt.
Inga felkoder på datorn så jag undrar vart jag ska börja felsökningen
#1196817
SubMarine skrev:Värmaren fortsätter gå tills du stänger av den låter det som? Har du känt på vattenrören till och från värmaren?
Nej de har ja inte gjort. Men även om jag direktstartar den och låter den gå så blåser det bara kallt
#1196827
Hur länge kör du värmaren? Det sitter en ventil inbyggd i rören (kula i röret) på torpedväggen som blockerar vattenkretsen till värmaren när flödet från motorns vattenpump når en viss gräns. Kanske har ventilen fastnat på din bil?
#1196841
SubMarine skrev:Hur länge kör du värmaren? Det sitter en ventil inbyggd i rören (kula i röret) på torpedväggen som blockerar vattenkretsen till värmaren när flödet från motorns vattenpump når en viss gräns. Kanske har ventilen fastnat på din bil?
Hittar inte ventilen som du pratat om. Jag har kört värmaren över 15 minuter men det blåser fortfarande kallt
#1196853
Taxen47 skrev:Har en sprängskiss och reservdelsblad,visserligen till 850 men det bör vara lika.Där har du en vattenpump på brännaren som skall pumpa till kupén.Kan den ha kärvat fast om den inte har gått på länge?
Det låter troligt faktiskt när du nämner det. För även om bilen är varm och jag stänger av den, drar igång värmaren så försvinner värmen efter nån minut vilket borde bero på att pumpen inte pumpar runt vattnet.
Skulle du kunna ladda upp skissen? Tack
#1196854
Om pumpen inte skulle fungera så borde värmaren överhetta och stänga av sig på någon minut eller två.

Här är en bild på ventilen eller vad man nu ska kalla den.
Bilagor
DSCF4226.jpg
DSCF4226.jpg (134.38 KiB) Visad 565 gånger
#1196855
SubMarine skrev:Om pumpen inte skulle fungera så borde värmaren överhetta och stänga av sig på någon minut eller två.

Här är en bild på ventilen eller vad man nu ska kalla den.
"Pump ljudet" försvinner ju, de där morrandet försvinner efter nån minut. Däremot är fläkten igång på lågvarv.
V70 T6 304hk tråden

Nja, det finns de som gillar beige också. Ja[…]

Hade inte kört en sekund.. Ner med trå[…]

Svajig tomgång

99% spjällhuset. Som tur har du ett spjä[…]

Monterat den hälft av hjulbultarna som h[…]