Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomRoyale
#1196348
Har en S70-97 som rullat ca 30300 mil. Den startar klockrent vid varje kallstart men när man kört en kort stund, stänger av bilen och försöker starta den inom några minuter så är den jättesvårstartad.
Den liksom "klickar" och man är tvungen att trycka gasen i botten för att till slut få den att hoppa igång, och när den väl gör det känns det som motorn ska flyga ur motorrummet. Då går den ojämnt, går ner i varvtal och nära på lägga av under körning.
Hade en felkod som enligt boken är nånting med motorelektroniken men den försvann när jag bytte batteri. Har haft bilen inlämnad på Bilia för felsökning, de ringde och sa att bilen var klar, för det hade hittat en skruv under fördelarlocket som var av och som de bytte ut.
De teststartade bilen på kallstart och den hoppade igång (bilen var lagad enligt dem) , men inte efter kortare körning för då hade de märkt att den inte var ok. Dagen efter var bilen fortfarande likadan som innan besöket jag fick jag betala 1900 kr för, åkte tillbaka och pratade med dem och de tog in bilen på en gång, och nu sitter jag här på dag 3 sen inlämningen och väntar på ett samtal.

Nån som känner igen symtomen och kan säga vad det kan vara?
#1197234
Liten update då:

Hämtade bilen i fredags, man har på Bilia bytt Positionsgivare Kamaxel och sen kört den utan anmärkning och inga felkoder ligger i loggen.
Hann bara köra hem den i fredags och sen har den stått tills idag. I morse gick bilen skitdåligt, men tänkte att det är nog något annat fel för jag har ju ändå fått bilen lagad enligt Bilia.
Testade sen att göra som förut, kallstart (som fungerar utmärkt) köra en stund, stänga av motorn, vänta nån minut och starta igen. Resultat? Samma som innan de bytte Positionsgivare Kamaxel och jag fick betala 3500:- :evil:

Börjar bli riktigt less på detta, är bilen ens värd att lägga mer pengar på liksom?






Bilen är servad på Bilia två senaste gångerna dvs så länge som jag ägt den, är oljan för tunn så har de hällt i fel olja :)

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]