Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Flaxy
#1193026
Tjena. Fått ett erbjudande att köpa en Volvo 855 riktigt billigt. Tyvärr startar den inte, har varit och kollat på den idag och jag körde lite på starten, den tänder till lite med startgas. Han vill lämna bilen hos mig imon och tyvärr inte hunnit kolla felkoder. Jag såg att soppapump kåpan var borttagen, men pumpen lät. Stiften var torra(kanske de ska va vid enbart start försök?). Bilen har stannat några gånger och sen startade den inte mer.
Ägaren misstänkts att det inte kommer bensin fram, och hade misstänkt pumpen först.
Kan det vara något relä eller givare? Mvh nyregistrerad användare
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1193056
Möjligen kan bränslefiltret vara helt tätt, alternativt bränsle reläet som är trasigt. Men går pumpen när du vrider på tändningen? Den borde ju iaf starta till tycker man ju då. Men som sagt möjligt att bränslefiltret är fullt i skit och inte orkar släppa fram något bränsle. Kan ju även vara något annat fel som gör så att ECM vägrar öppna insprutarna, kan ju vara vevaxelgivaren men då tror jag att du ej får någon gnista heller :???:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1193066
Det fins ju tusen olika anledningar till varför en bil inte vill starta. I bland är det något litet skitfel som är fixat på 10min, ibland är det desto mer invecklat och kräver mer djupgående felsökning och lagning.

Jag säger detta för att påvisa vad du ev. ger dig in på, det är alltid otroligt riskabelt att köpa en "defekt" bil. Har man inte plats, kunskap(eller vilja att lära sig), samt verktyg kan det bli ohyggligt dyrt att få bilen fungerandes igen. Och just 855or finns det ett överflöd utav, att hitta en fullt fungerande 855 med relativt långt kvar till bes. för typ 6k är inga större problem.

Tänk över beslutet noga innan du skriver på några papper.

Vad är det för årsmodell samt motor i den?
av Flaxy
#1193086
DayDreamer skrev:Möjligen kan bränslefiltret vara helt tätt, alternativt bränsle reläet som är trasigt. Men går pumpen när du vrider på tändningen? Den borde ju iaf starta till tycker man ju då. Men som sagt möjligt att bränslefiltret är fullt i skit och inte orkar släppa fram något bränsle. Kan ju även vara något annat fel som gör så att ECM vägrar öppna insprutarna, kan ju vara vevaxelgivaren men då tror jag att du ej får någon gnista heller :???:
Bilen har gnista. Ja jag har funderat på om det kan va kamaxelgivare, bränslefilter eller vevaxelgicare eller något sånt.
av MickeM
#1193159
Lucif3r skrev:Det fins ju tusen olika anledningar till varför en bil inte vill starta. I bland är det något litet skitfel som är fixat på 10min, ibland är det desto mer invecklat och kräver mer djupgående felsökning och lagning.

Jag säger detta för att påvisa vad du ev. ger dig in på, det är alltid otroligt riskabelt att köpa en "defekt" bil. Har man inte plats, kunskap(eller vilja att lära sig), samt verktyg kan det bli ohyggligt dyrt att få bilen fungerandes igen. Och just 855or finns det ett överflöd utav, att hitta en fullt fungerande 855 med relativt långt kvar till bes. för typ 6k är inga större problem.

Tänk över beslutet noga innan du skriver på några papper.

Vad är det för årsmodell samt motor i den?

Håller med Lucif3r till 100%

Vad är "riktigt billigt"?
Du kan ju köpa en körklar, nybesiktad nyskattad, fullt fungerande 855 med sommar o vinterdäck däck för 5-6000kr, som du dessutom kan provköra innan.
Bara skatten är ca 3000kr.....
av Flaxy
#1193233
Tvungen att göra en update.
Köpte bilen idag för 250 kr, skinnsäten, besiktigad och lågmilad och allt verkar funka. Efter ca 1 timme fick jag igång den. Någon hade monterat de två slangarna på pumpen fel, skiftade dem och vips. Nu går den perfekt!
av Flaxy
#1193324
Lucif3r skrev:Okej, det låter ju bra att du hade tur att det var ett "litet skitfel" :) och ptja, 250kr låter nästan oförskämt billigt... Då måste det väl nästan vara mer fel på den som måste åtgärdas?
Bulig huv och rost på ena skärmen. 1kg damm i bilen med.

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]