Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1192776
Hej!

Ett ljus har gått upp för mig!

En ilsken motorelektronik lampa... Bilen i fråga är en V70 2.4t ifrån 97.
Jag har fått felkoden EFI-212. Visst är koderna likadana som för 850 serien?
Hursomhelst har jag fått fram att det handlar om främre syresensorn. Kan det bero på tjyvluft, hål i avgassystem, fel på luftfilter mm?
Är det någon som vet vilka ohm värden som främre givaren skall ha för att vara OK?

Tacksam för svar! //Andreas.
#1192838
Det enda du kan mäta på lambdasonden är förvärmningskretsen och inget mer. Läckage både på insugssida och avgassida, defekt LMM, läckande insprutare, felaktigt bränsletryck är några saker som kan fela och sonden får skulden för det. Börja med att kolla över insugssytemet efter läckage samt avgassystemet, kolla vid skarven mellan avgasgrenrör/motor är det svart/sot någonstans där så är det ett tecken på läckage och byte av grenrörspackningar måste då göras.
#1192861
DayDreamer skrev:Det enda du kan mäta på lambdasonden är förvärmningskretsen och inget mer. Läckage både på insugssida och avgassida, defekt LMM, läckande insprutare, felaktigt bränsletryck är några saker som kan fela och sonden får skulden för det. Börja med att kolla över insugssytemet efter läckage samt avgassystemet, kolla vid skarven mellan avgasgrenrör/motor är det svart/sot någonstans där så är det ett tecken på läckage och byte av grenrörspackningar måste då göras.
Okej, borde kunna utesluta läckage vid insug, lmm insprut osv för den går väldigt fint i motorn. Ingen pendlande tomgång, inget hackande osv. Tycker att jag hört lite avgasljud bakom motorn. Flexiskarv? Tror det uppkommit efter att jag bytt till en polyuretan bussningar i övre motorfästet.
#1192864
Nja motorn kan gå hur bra som helst även fast du har läckage vid insugsidan, krävs ett rejält läckage innan den börjar att gå dåligt. Ja kolla över flexen den brukar ta skada om man kör för länge med en dålig bussning i det övre motorfästet. :)
#1193525
DayDreamer skrev:Nja motorn kan gå hur bra som helst även fast du har läckage vid insugsidan, krävs ett rejält läckage innan den börjar att gå dåligt. Ja kolla över flexen den brukar ta skada om man kör för länge med en dålig bussning i det övre motorfästet. :)
Kollade flexböjen idag, såg nästan ny ut. Kanske att det var lite lite sot vid grenröret. Men jag tog en snabb översyn av vacuumslangarna och kan bara konstatera att dessa måste bytas ut....
Vad har ni kört för vacuumslangar? Minns att jag köpte vacuumslang på biltema. Men den sprack så fort man fick in den i motorutrymmet. Är det 3mm invändig slang man skall köra med?

Tog även och öppnade rotor/fördelarlock. Fanns en del avlagringar på rotor/fördelarlock, så jag putsade upp det. Kanske den kommer gå lite renare? :D
Såg även att en bussning till växellänkaget va kasst. Går dom att köpa lösa på Volvo?

Har även kollat runt lite i Volvo Vida idag. Där säger dom att felkoden EFI-212 endast kan bero på felaktig givare eller kablaget. Får prova mäta så jag inte har något kabelbrott.
#1193612
Stopp nu!
Betyder inte EFI 212 låg signal från syresensor?
Uppvärmningen i den har väl helt egen felkod?
Stod det att felet var intermittent, är det knappast en trasig uppvärmningslindning som borde vara permanent.
Dålig kontakt möjligen.
Men min felkodslista från tidiga Volvo, är lite osäker....

Men är den rätt kan det ju alltså betyda att den går snålt, och det sker ju oftast pga vakuumläckage.
Kolla vakuumslangar, och kanske främst vevhusventilationsslangen under insuget.
Syns jättedåligt.
Glöm heller inte tankens alla ventilationsslangar även under bilen och omkring kolkanistern.
Tom ett otätt tanklock kan ge felkod på mager bränsleblandning, eftersom ouppmätt luft sugs in i systemet via vakuum genom tanken.

För mycket syre = mager bladning.
Inte nödvändigtvis så det märks på motorgången, men så att syresensorn reagerar. (Lamdasonden)
Det är det den är till för.

Om motorn gick för fett för sondens tycke,, skulle du troligen märka det på svartrök, eller onormal bränsleförbrukning.
#1194150
Även läckande avgasrör före sonden kommer ge att motorn går för magert, fast i själva verket går motorn fett. Det kommer alltid in syre i avgasröret där det läcker ut avgaser. Pågrund av det så blir sonden lurad och tror att motorn går magert fast den i själva verket går optimalt tills sonden börjar att begära mer bränsle och tillslut kommer motorn att gå fett, men sonden kommer fortfarande att känna att motorn går för magert beroende på hur stort läckage man har.

Byt iaf vacuumslangarna för det är som sagt dags då dom förmodligen är spröda. hjälper inte det så skulle jag nog ge mig på och försöka fixa där du såg att det kan vara ett avgasläckage. Sonden är så känslig så minsta lilla läckage på avgassidan kan få den att läsa helt fel avgasvärden.
#1194151
andreasw skrev:Jag hittar ingen syresensor i Vida. Är det någon som har det numret för v70 97 lätt trycksturbo?
Hittar syresensorn men kan inte få fram numret :| Kan vara så illa att den inte går att köpa löst utan man måste köpa en helt ny kisse å att den följer med där :shock:

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...