Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Samster
#1192543
Hej, jag köpte en begagnad bil för ett tag sedan en Volvo V70 -97 GLT, och när jag använder fjärrdosan för att låsa bilen så låses alla dörrar, men när jag ska låsa upp så låses alla dörrar upp förutom förardörren så då måste jag använda nyckeln för att låsa upp. Någon som vet hur man kan fixa detta? Är inte så jättekunnig på bilar men är det hyffsat simpelt så kan jag nog fixa det/ta hjälp av en vän eller är det så att måste jag åka till Volvo för att åtgärda detta? Tack på förhand. ((Problemet var så när jag köpte bilen))

//Samuel
av MickeM
#1192565
Jag hade samma fel för några år sen på en S70.
Felet sitter i dörrlåset i dörren.

Det är en plastögla, kan man säga, som är spräckt så att den kan trycka upp, (låsa) men när den snurrar runt, och drar ner (låsa upp) öppnar den sig något, och övervinner inte fjädern.
Mycket vanligt fel, och inte helt lättfunnet, eftersom det fungerade när det var löst i handen.
Jag löste det med en tunn wire och en fjäder, som hjälpte öglan, som jag kunde justera spänningen på under dörren (egen macgayver-lösning) men det är annars dörrlåsbyte som är riktiga fixen .

Jag föreslår ett begagnat lås från en skrot, men risken finns att det har samma fel, eftersom det är vanligt.
Det är lite trångt, torx bits krävs, helst till 1/4" spärrskaft, eftersom dom sitter lite hårt, och det var inte helt logiskt hur man skulle kroka isär kullederna från dörrhandtagen. (Jag fick fundera en stund, och minns tusan inte hur det var)
Men en gummiplupp pillades ur i dörrens kortsida högst upp för någonting, minns jag.

Se till att den krokar i rätt vid nyckelvredet. (Du fattar när du ser det)
Prova innan du skruvar ihop allt.
av Samster
#1192575
Tack för ditt svar Micke, låter lite för avancerat för att jag personligen skulle kunna fixa det, men ska höra lite med en kompis, vad tror du annars att kostnaden kan vara för att lämna det till en verkstad och låta de göra rubbet? Dvs att de också får stå får det nya låset. Alternativt att jag köper ett lås som de får byta vilket dock känns riskabelt med tanke på att det nya (begagnade) kanske inte heller funkar, och då måste jag ändå betala deras montagekostnad helt i onödan.
Senast redigerad av 1 Samster, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1192640
Köp en Haynes rephandbok.
God vägledning, och så himla svårt att byta dörrlås är det inte.
Du och en polare med lite mekvana fixar det.
av Kena
#1192658
Finns film på youtube hur man lossar klädseln från dörrsidan :wink: så säkert hur man byter låskistan också. Jag bytte på passagerarsidan för några år sedan och då kostade nytt lås 2 eller 3500 minns inte vilket. Gör du det själv så se till att ha nya clips också då de brukar gå sönder.
#1192740
Risken med en låskista från skroten är väl att även mikrobrytaren kan vara paj, dock går det ju att "shimsa" den :)
Dörrsidan sliter man av på 5 minuter eller mindre om man gjort det några gånger :wink: sen så ser faktiskt det faktiskt värre ut än vad det är att byta låskistan. Försök vara så försiktig med clipsen om det går, då nya kostar runt 22 kr styck!!!

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]