Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOB
#1192070
Funderar på att byta ut mina 21 år och 14 000 mil gamla främre stötdämpare på min Volvo 850 då jag ofta får genomslag när jag kör på dåliga grusvägar (märker inga andra symptom). Frågan är om jag skal satsa på kompletta fjäderben med stötdämpare och fjäder förmonterat eller lösa delar ? Jag får då en ngt enklare montering och sparar också några kronor jämfört med att köpa fjädersäte, lagring, stötdämpare och fjäder separat.

Vad tror ni om kvaliteten på dessa fjäderben till 1700 kr/ st? Enligt vad jag laser på nätet är Pro Parts fjädersäten en svag punkt.
http://mekamera.se/frmArtInfo.aspx?a...3982&skvg=3117
Enligt Pro Parts själva har de dock bytt leverantör av fjädersäten för några år sedan. Någon som har erfarenhet av dessa?

Frågan är om det är bättre att köpa Sachs I lösa delar, 500 kr mer och mindre smidigt. Om jag väljer att köpa lösa delar räcker det då med en enkel fjäderspännare (dvs med en klo i varje ände) och en dubbel fjäderspännare som jag har hemma eller behöver jag två dubbla fjäderpännare. Jag har förstått at de andra specialverktygen som Haynes rekomenderar inte är nödvändiga för att demontera/ montera ett fjäderben. Det hade dock varit smidigt att ha alla brickor och skruvar färdiga så att man kan montera fjäderbenet innan man står där utan fjäderben på bilen men då tilkommer ett par hundra kronor då Volvo tar godt betalt för småskuv...

Tack på förhand!











 Citera
#1192141
SubMarine skrev:Jag hade undvikt Pro Parts när det gäller gummidetaljer. Min erfarenhet är att gummit i deras fjädersäten spricker vid hylsan väldigt snabbt.
När köptes fjädersätet som sprack? Pro Parts säger att de har en ny leverantör sedan några år tillbaka....
av LOB
#1192633
Hittad kompletta fjäderben för 1400 kronor på rea på mekster.se (Proparts) så då slog jag till. Om fjädersätena kollapsar i förtid (trots en ny leverantör) så kan jag bara byta ut dem mot Sachs eller Lemförder (265 kronor för främre bromsskiva på mekster var också ett fynd).

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]