Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av filrob88
#1191626
Har lite bekymmer när jag startar bilen. Det har hänt två gånger nu med drygt 1,5 veckas mellanrum att när jag vrider om nyckeln så bara "tuggar" den. Båda gångerna har det hänt ett par gånger sen har den gått igång. Ena gången var motorn kall och idag var den varm. Vid båda tillfällen har det på vänster sida av panelen etslampan lyst och på höger har batteriet, oljetrycket och motorelektroniken lyst. Alla har slocknat när den sen startat. Märker inget annat konstigt i övrigt och den gick igenom besiktningen förra veckan. För drygt två år sen betedde den sig lite liknande, då sa min morsa (som ägt bilen innan mig) att det var nåt med nyckeln och att det brukade lösa sig om man låste och låste upp bilen ett par gånger med knappen på nyckeln. Detta "funkade", jag tycker det låter konstigt att det skulle ha med det att göra. Kan inte göra det nu heller då knappen inte funkar längre. Men min uppfattning är att den var mer svårstartad då än nu. Det är också värt att nämna att ingen bilmekare har kunnat se nåt fel på den i det avseendet för två år sen och jag har inte gjort vid det. Det har dock inte hänt på över ett år.

Nån som har förslag på vad allt detta kan bero på? Är det två skilda fel? Jag har ingen aning men jag hör ju själv hur märkligt det låter...
av Kena
#1191701
Lite svårt att säga vad det kan vara för fel när det bara händer sporadiskt men börja med att kolla felkoder och radera om det finns några. Ets är ju annars gasspjället som fellarmar så det skulle du ju kunna pröva att rengöra.
Hur ser det ut på servicesidan? Tändstift, och bränslefilter bytta?
#1191710
Kena skrev:Lite svårt att säga vad det kan vara för fel när det bara händer sporadiskt men börja med att kolla felkoder och radera om det finns några. Ets är ju annars gasspjället som fellarmar så det skulle du ju kunna pröva att rengöra.
Hur ser det ut på servicesidan? Tändstift, och bränslefilter bytta?
Kanske en dum fråga, men felkoder kan jag väl inte kolla själv? Och det där med rengöra gasspjäll verkade vara bortom min kompetens efter en snabb googling. Är tyvärr en sån som inte kan ett jäkla dugg om bilar mer än det allra nödvändigaste :???:

Service är gjord i våras, mars/april nån gång. Tror både tändstift och bränslefilter byttes då.
av Kena
#1191726
Jo enklare felkoder kan du läsa av själv. Finns felkodläsare på biltema tex som går att radera koder med också. Vill du inte rengöra spjället själv (vilket är väldigt enkelt om du inte har en turbomotor) så lämna till verkstad, de borde inte ta många pengar för det. Du behöver i princip 3 saker, en slangklammermejsel, en trasa och tex t sprit eller avfettning (och minst medellånga fingrar). Har den gått långt förresten?
#1191731
Kena skrev:Jo enklare felkoder kan du läsa av själv. Finns felkodläsare på biltema tex som går att radera koder med också. Vill du inte rengöra spjället själv (vilket är väldigt enkelt om du inte har en turbomotor) så lämna till verkstad, de borde inte ta många pengar för det. Du behöver i princip 3 saker, en slangklammermejsel, en trasa och tex t sprit eller avfettning (och minst medellånga fingrar). Har den gått långt förresten?
Jo, nån gång borde jag ju lära mig.. Men det tar emot att börja pilla om det innebär att jag måste plocka isär saker. Den har gått lite över 25 000 mil.
I värsta fall får jag väl lämna in den. Tycker bara hela grejen verkar så konstig och slumpmässig.
#1191753
Kena skrev:Jo det där med knappen på fjärrkontrollen som inte fungerar. Du vet att man kan byta batteri i fjärrkontrollen?
Haha jo, så långt är jag med :wink: Den slutade fungera när jag tappade den så jag vet inte om batteriet är problemet. Det är bara ren lathet att jag inte kollat det. Men hur som helst har jag jättesvårt att se hur nyckeln kan påverka starten?
av Kena
#1191781
Jag vet faktiskt inte riktigt hur det är programmerat men immobilizern stänger av bränslepumpen (den gör det tex om man försöker starta bilen och den inte känner av nyckeln) så långt vet jag. Men om om en pålarmning av bilen gör det kan jag inte svara på. Vad jag tänker isf. skulle spöka är bränslepumpen eller reläet som glappar men det brukar inte ge de symptom du beskriver.

Skulle ju kunna vara en slump bara att den tar lång tid på sej att bygga upp bränsletrycket och en låsning upplåsning tar ju lite tid.....
av MickeM
#1191804
Det finns ingen extra startspärr i larmet.
Avaktivering av larmet med trasig fjärrdosa är ju att manuellt låsa upp bilen med nyckeln, och vrida om till körlöge efter /inom en viss tid.
(Står i handboken)

Har du kommit in i bilen utan att det larmar (låter och/eller blinkar) är larmet av.

Det verkar som om startspärren krånglar, eftersom den verkar starta på andra försöket.
(Låsning med nyckel hör inte hit. Det är att det hela avbröts).

Startar den inte genast som normalt, så ta ur nyckeln och testa igen
Finns troligen ingen mening att fortsätta nöta på starten. Bara käkar startmotor och batteri.

Antennringen vid tändningslåset är vanligt fel.
Har du sen en annan bilnyckel på samma knippa kan den störa.
Typiska symptomet är att motorn startar till i en halv sekund och stannar genast och gör nåt enstaka slag.
Startspärren stoppar bränslepumpen.
Man hör bränslepumpen starta när tändningen vrids på, och den går ca 2 sek och stannar. = normalt.
Sen ska pumpen starta igen, så snart som motorns datamodul (ECM) får signal av kamaxellägesgivaren att motorn går runt, och antenringen meddelat en godkänd nyckelkod. Felar någon av de inputen startas inte bränslepumpen.

Men i TS fall kan det vara gasspjället som felar också.
Det kan också bli så att den startar snällt på andra försöket, och vägrat helt på första.

Jag rekomenderar en riktig felkodsutläsning, och helst med en volvoanpassad sådan som pratar Volvo-språk, och ger exakta koder, istället för ungefärliga ISO-koder man får av billiga universal-OBD2 scanners. ISO är naturligtvis betydligt bättre än inga koder alls.

Skriv sen ner koderna du får, så ska det analyseras.
Hela koden.
Tex, ECM 123A tom det är Volvospråk, och tex, P1234, om det är ISO.
Inte bara textöversättningen från läsaren. Koden ger mer info än så.
#1192659
Tack ska ni ha för engagemanget. Jag har faktiskt inte gjort något åt detta än, jag har inte haft några problem alls sedan jag postade. Dock har bakluckan gått i baklås nu.. Bytte kabelhärva för drygt ett år sen så jag har svårt att se att det skulle vara det igen (såvida det inte är en annan kabel nu förstås). Men jag funderar på om detta på nåt sätt kan hänga ihop med de tidigare nämnda felen? Eller är jag bara väldigt otursförföljd just nu?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]