Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rodaryrodar
#1191269
Hej allihopa:
Problem med min V70 - 99.
Stått i garaget låst med centrallås och larm under ett par månader och blev batteriet urladdad. Nu går inte att öppna varken med nyckel eller fjärdkontrol.
Är det något med erfarenhet? Tips snälla.
av intruder1400
#1191271
Jo ! :D
Har du dragkrok kan du mata ström den vägen !
Har inte det på min så där fick jag krypa under på förarsidan fram för där går pluskabeln till startmotorn o skala av den o sätta på batterikablar från ett färskt batteri !
Då kunde jag trycka på fjärren låsa upp
av peka67
#1191278
Råkade också ut för det för nåt år sen.
Låset bara hoppade när jag satte i nyckeln.
Om man kan och orkar ska man använda nyckeln och smörja nångång per år, men vem gör det när det finns centrallås. :-)
Man är för lat helt enkelt.
av MickeM
#1191341
peka67 skrev:Råkade också ut för det för nåt år sen.
Låset bara hoppade när jag satte i nyckeln.
Om man kan och orkar ska man använda nyckeln och smörja nångång per år, men vem gör det när det finns centrallås. :-)
Man är för lat helt enkelt.
När du står där på en parkering i minus 30' och snålblåst och inte får upp bilen med fjärrkontrollen, kan du försöka gotta dig åt alla sekunderna du sparat på att inte vrida dörrlåset med nyckel tex vid varje biltvätt, eller åtmonstone smörja förebyggande när man byter motorolja.tex. Smörja är egentligen onödigt, så länge det inte kärvar, men ska man promt strunta i det låset, så ska man smörja med en riktig låsolja, och ingen spray.
WD40, 5/56 och låsupptining är helfel i förebyggande smörjning, eftersom dom tvättar mer än smörjer.

Långt ifrån alla bilar har 30-matning i dragkontakten. Funkar det så kanonbra!
Men det blir sannolikt till att lägga sig framför bilen och försöka sätta en batteriladdares plus på startmotorns grova inkommande kabel, och minus i motorns metall. Efter nån minut kan du nog låsa upp, förutsatt att bilbatteriet är tomt, och det inte är pajad fjärrkontroll.
Batteriet i fjärrkontrollen brukar få kraftigt begränsad räckvidd innan dom slutar funka.
av intruder1400
#1191344
Nu vet jag inte hur det är med modeller !
När min är larmad så går det inte låsa upp med nyckeln !
Vet detta pga när jag var på semester ett gäng årsen så !
När man vred så hände det inget men efter många om o men så fick jag av larmet med dosan så funka nyckeln fint o låsa med
av MickeM
#1191426
Det ska gå utmärkt att låsa upp med nyckeln oavsett larm eller ej.
Tom centrallåset skall låsa upp övriga dörrar, om ström finns.
Det som händer med larmet är att det tjuter när en dörr öppnas.
Larmet stoppas då genom att man efter/innom en viss tid vrider om startnyckeln
Minns inte tiden exakt, men var det inte när sirenen tystnar första gången.....?

Står i instruktionsboken.

Går det ej att låsa upp med nyckel, är något trasigt i låset.

V70I har nyckellås även till bagaget, eller hur? (Det har inte V70N)
TS borde ha testat det, och misslyckats, antar jag......?
(Hade S70 själv, med nyckelmöjlighet bak)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1191479
Dom tog bort bakluckecylindern 99 eller 00 på V70 P80 av någon anledning. Dom tog även bort handtaget för att öppna luckan innifrån därikring :roll:

Man kan alltid låsa upp bilen med nyckeln, oavsett om den blev låst med fjärrisen(larmet), automatiskt(jo, dessa modeller har faktiskt ett typ av autolås) eller med nyckeln, oavsett om det finns ström eller ej. Finns det ström låser alla dörrar upp sig, finns det inte ström låser bara dörren man har nyckeln i upp sig.
Låscylindern och låskistans koppling är helt mekanisk.
av intruder1400
#1191688
Säger inte i mot er !
Nu var ju Volvo själva ute o försökte öppna bilen .
Då när vi bråka med de så konstatera vi att de var ett faktum !
De gick helt enkelt vrida nyckeln när den var larmad
Olarmad funka dörrlåset
av Rådlös
#1191707
Ni nämner fjärrkontrollen/låsdosan här. Jag vill komma med ett tips som kan vara bra att känna till.
Nu är det fortfarande sommar, men till vintern bör man tänka på batterierna i nyckeldosan. Om man har batterier som har varit med några år och tjänstgjort bra där så börjar dom ju dala i sin kapacitet. Speciellt när det blir kallt. Ha därför inte nyckeldosan i en ytterficka på t.ex en jacka om ni har en liten bit att gå till bilen. Kanske uträtta något ärende på vägen som tar några extra minuter. Det är ju oftast bara ett tunt lager tyg på en ytterficka och det blir iskallt där ganska omgående. Är det då lite trötta batterier så "stannar" dom ganska effektivt i kylan. Försök att bära nyckeldosan i någon innerficka eller kanske byxficka där det är några grader varmare av kroppsvärmen.
Jag har upplevt detta för ett antal år sedan på en Volvo 245 som hade larm, Volvo Original. Batterierna i dosan var nerkylda i ytterfickan på jackan och dom orkade inte larma av när jag tryckte på knappen. Jag tvingades låsa upp bilen, och larmet startade naturligtvis. Men sedan fick jag öppna motorhuven och lossa kablarna från larmhornet. Normalt skall det vara startspärr också när larmet går, men "som tur var" hade man inte kopplat in det av någon nu okänd anledning. Detta var en leasingbil, men inget centrallås.

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man kö[…]