- lör 12 aug 2017, 09:59
#1190983
Hejsan!
Jag är nu på forumet. Bor i Sundsvall. Kollade igår på 1996 års Volvo 850 GLT på detta forum. Jag äger en sådan och den har gått lite över 18,000 mil. Motorbeteckningen är B5254S. Jag har nu råkat ut för den så berömda "ryckiga gången" som det tycks vara eh hel del som drabbats av. Felet visade sig när vi hade kört en längre slinga i 80 km/tim med ett uppehåll. När vi sedan körde iväg i hastigheten 90-100 började bilen smårycka för att sedan rycka mer intensivt. Trodde att jag skulle få motorstopp men klarade mig hem. Har haft underhållsservice 2017-07-19 (18,000 mil) där de bytte
motorolja
filter
tändstift
luftfilter
kamrem
kontrollerade
avgassystemet
broms och bränsleledning
batteriet
Kompressionsprov togs som var normalt.
Allt utan anmärkning. Nu står det i serviceboken EGR-ventilen skulle rengöras/kontrolleras vilket de inte gjort. Skall ske varje 90 000 km. De har skrivit att de kollat upp avgassystemet. Det kan ju vara annat än EGR. Lamdasonden till ex. Dessutom skulle bromsvätska bytas. (Vartannat år). Så jag tänker att jag får ta Bilbolaget i örat.
Nu det här mad ryckningarna. Det måste felsökas och jag läser i detta forum hur man bytt än det ena än det andra till ingen nytta. Inget roligt att se fram emot. Kan tala om att jag har servat bilen varje 15 000 km från då mätaren stod på 6,000 kil.
Nu tänker jag att Volvo ju vill klå en på pengar. Hur är det med Mekonomen? De vill ju också tjäna pengar. Nu är frågan vilket ni rekommenderar ifråga om att komma orsaken på spåret. Inte lätt förstår jag men tjänar jag på att anlita företaget. Tror de är kompetenta eller vad säger ni? Vi har ju också OKQ8 men personligen är jag tveksam till dom. De har ett snittbetyg på 3,8 liksom Bilbolaget.
Sanningen att säga hade jag tänkt att när motorn gått så lite är det svårt att förstå att det skall krångla. Volvos motorer är ju kända för att bara gå och gå. Men då 850 var ny läste jag någonstans att den inte skulle vara byggd för att hålla i mer än 10 år men det stämmer nog inte riktigt. Däremot är det ju det här med tillgången på reservdelar.
Lars-Gunnar
Jag är nu på forumet. Bor i Sundsvall. Kollade igår på 1996 års Volvo 850 GLT på detta forum. Jag äger en sådan och den har gått lite över 18,000 mil. Motorbeteckningen är B5254S. Jag har nu råkat ut för den så berömda "ryckiga gången" som det tycks vara eh hel del som drabbats av. Felet visade sig när vi hade kört en längre slinga i 80 km/tim med ett uppehåll. När vi sedan körde iväg i hastigheten 90-100 började bilen smårycka för att sedan rycka mer intensivt. Trodde att jag skulle få motorstopp men klarade mig hem. Har haft underhållsservice 2017-07-19 (18,000 mil) där de bytte
motorolja
filter
tändstift
luftfilter
kamrem
kontrollerade
avgassystemet
broms och bränsleledning
batteriet
Kompressionsprov togs som var normalt.
Allt utan anmärkning. Nu står det i serviceboken EGR-ventilen skulle rengöras/kontrolleras vilket de inte gjort. Skall ske varje 90 000 km. De har skrivit att de kollat upp avgassystemet. Det kan ju vara annat än EGR. Lamdasonden till ex. Dessutom skulle bromsvätska bytas. (Vartannat år). Så jag tänker att jag får ta Bilbolaget i örat.
Nu det här mad ryckningarna. Det måste felsökas och jag läser i detta forum hur man bytt än det ena än det andra till ingen nytta. Inget roligt att se fram emot. Kan tala om att jag har servat bilen varje 15 000 km från då mätaren stod på 6,000 kil.
Nu tänker jag att Volvo ju vill klå en på pengar. Hur är det med Mekonomen? De vill ju också tjäna pengar. Nu är frågan vilket ni rekommenderar ifråga om att komma orsaken på spåret. Inte lätt förstår jag men tjänar jag på att anlita företaget. Tror de är kompetenta eller vad säger ni? Vi har ju också OKQ8 men personligen är jag tveksam till dom. De har ett snittbetyg på 3,8 liksom Bilbolaget.
Sanningen att säga hade jag tänkt att när motorn gått så lite är det svårt att förstå att det skall krångla. Volvos motorer är ju kända för att bara gå och gå. Men då 850 var ny läste jag någonstans att den inte skulle vara byggd för att hålla i mer än 10 år men det stämmer nog inte riktigt. Däremot är det ju det här med tillgången på reservdelar.
Lars-Gunnar