Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lagunnar
#1190983
Hejsan!

Jag är nu på forumet. Bor i Sundsvall. Kollade igår på 1996 års Volvo 850 GLT på detta forum. Jag äger en sådan och den har gått lite över 18,000 mil. Motorbeteckningen är B5254S. Jag har nu råkat ut för den så berömda "ryckiga gången" som det tycks vara eh hel del som drabbats av. Felet visade sig när vi hade kört en längre slinga i 80 km/tim med ett uppehåll. När vi sedan körde iväg i hastigheten 90-100 började bilen smårycka för att sedan rycka mer intensivt. Trodde att jag skulle få motorstopp men klarade mig hem. Har haft underhållsservice 2017-07-19 (18,000 mil) där de bytte

motorolja
filter
tändstift
luftfilter
kamrem

kontrollerade
avgassystemet
broms och bränsleledning
batteriet

Kompressionsprov togs som var normalt.

Allt utan anmärkning. Nu står det i serviceboken EGR-ventilen skulle rengöras/kontrolleras vilket de inte gjort. Skall ske varje 90 000 km. De har skrivit att de kollat upp avgassystemet. Det kan ju vara annat än EGR. Lamdasonden till ex. Dessutom skulle bromsvätska bytas. (Vartannat år). Så jag tänker att jag får ta Bilbolaget i örat.

Nu det här mad ryckningarna. Det måste felsökas och jag läser i detta forum hur man bytt än det ena än det andra till ingen nytta. Inget roligt att se fram emot. Kan tala om att jag har servat bilen varje 15 000 km från då mätaren stod på 6,000 kil.

Nu tänker jag att Volvo ju vill klå en på pengar. Hur är det med Mekonomen? De vill ju också tjäna pengar. Nu är frågan vilket ni rekommenderar ifråga om att komma orsaken på spåret. Inte lätt förstår jag men tjänar jag på att anlita företaget. Tror de är kompetenta eller vad säger ni? Vi har ju också OKQ8 men personligen är jag tveksam till dom. De har ett snittbetyg på 3,8 liksom Bilbolaget.

Sanningen att säga hade jag tänkt att när motorn gått så lite är det svårt att förstå att det skall krångla. Volvos motorer är ju kända för att bara gå och gå. Men då 850 var ny läste jag någonstans att den inte skulle vara byggd för att hålla i mer än 10 år men det stämmer nog inte riktigt. Däremot är det ju det här med tillgången på reservdelar.

Lars-Gunnar
#1190987
Nu beror det ju lite på hur händigt man är och vilka verktyg man har hemma. Men många huvudmisstänkta för ryckningarna kan ju ganska enkelt kollas. Bränslefilter / tändkablar / rotor och fördelarlock. Även söndertorkade vakuumslangar är väldigt vanligt som kan ställa till med dålig gång.
av Kena
#1190993
Det jag spontant kom att tänka på när jag såg att bilen gått så lite är att du kanske har gammal bensin i tanken, kanske tom dragit åt sej fukt? Du kanske skulle pröva att köra tanken tom, byta bränslefilter och sedan tanka fullt igen alt. tömma tanken och sedan fylla fullt. Men att tömma tanken är ju lite jobb med så jag skulle nog börja med att se över fördelare och byta tändkablar, kablarna åldras utan att det syns.
av Lagunnar
#1191457
Hej och tack för svaren.

Ja, det är ju de delar som man kan misstänka och men nu är jag inte någon mekaniker att tala om. Men jag har sett mycket via YouTube så kanske jag vågar mig på det. Ja, jag har haft ömsom full tank men mest halv tank så jag har faktiskt funderat på att fulltanka först för att se om det är vatten i bensinen. Vi kör mest korta sträckor som en halv mil till två mil mest. Alltså fulltankar jag och så tar jag och kör samma sväng som då det blev störningar. Sedan får jag höra av mig till forumet igen
En fråga, om man står framför bilen med upplyft motorhuv kan man på höger sida nära säkringsbehållaren se en rund spole som det står Bosch på. Den står i förbindelse med fördelardosan. Är det en tändfördelare. Tror aldrig det blir fel på denna grej eller har det hänt för någon av er?

Lars-Gunnar
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1191482
Det är tändspolen du undrar över :)
Visst blir det fel på den, men det brukar ge mer allvarliga sympom än lite halv-taskig gång. Halv-taskig gång/ryckningar brukar, om det är tändningen som felar, bero på rotor och/eller fördelarlock eller tändkablarna. Tändstiften kan väl uppvisa liknande symptom, men inget jag varit med om eller hört talas om mer än via internet.
#1191668
Hej igen!

Jag och en bekant var ute och körde idag efter att jag tankat fullt. Det blev inte mycket bättre. Nu funderar vi på om det kan vara bränslefiltret. Det skulle bytas efter 105,500 km. Nu finns det inga anteckningar om något byte då i serviceboken. Överväger därför att byta filter om det är gegga i det.

Lars-Gunnar
av Lagunnar
#1200074
Hej igen nu kommer lite feedback på de ryckningar jag har på bilen. Jag har bytt bränslefilter men det blev ingen skillnad. Indikatorn för motorstyrningen började plötsligt lysa för 14 dagar sedan. Var på Bilbolaget och fick en genomgång av bilen idag. De avläste felkoder och raderade dessa??? Det tycker jag att de borde ha noterat å mina vägnar. Demontering av fördelarlock samt rotor för kontroll=tätning till fördelarlock trasigt så det kommer fukt vilket har förstört fördelarlock och rotor enligt teknikerns egna ord.
Pris felsökning 1,413 kr.

Förslag arbete 1:

Byte fördelarlock 415,63
Fördelarlock (VO 3501944) 424,13
Fördelararm strömfördelare byte
Byte fördelararm 83,13
Fördelararm (VO 1367783) 310,50
Tätningsring (VO 9443310) 140,25
Pris: 1,374 kr

Förslag arbete 2:

Termostat byte 1,163,75
Termostatsats (VO 271664) 301,13
Kylvätska koncentrerad (VO 31439720) 85,25

Pris: 1,550 kr

Förslag arbete 3 vilket går löst på 6,639 kr och är föranledd för att kunna släcka motorstörningslampan!!! :shock: :roll:

Demontering eller byte luftpump 831,25
Byte/demontering av relä för luftpump 166,25
Gcp luftpump (VO 1270558) 4 963,75
Gummikudde (VO 1275534) 198,00
Gcp relä (VO 9442932) 479,88

Jag har valt att satsa på jobb 1 + 3 först så får jag se. Nummer 2 är ju för de skall kunna släcka lampan. Jag väljer att lämna ut uppgifter om åtgärd, pris och artikelnummer dels för att skrämma er :wink: men också för att ni skall få lite tips. I gengäld hoppas jag att någon vänlig själ vill skänka mig en slant. :) :)
Lars-Gunnar

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]