Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peka67
#1190611
V70 -99.
Haft problem till o från några år med att bilen böjar hacka.
Typ dålig tändning/känns som den går på 3 cylindrar.
Har då bytt tändspole/kablar/tändstift och så går den bra igen.
Går nåt halvår sen börjar det igen några dagar sen går den bra igen.
Idag började det igen och av nån anledning stängde jag av AC´n och då blev det bra!
Undrar nu om nån som vet vad det är som stör tändningen ibland när AC´n är på.
//Peter
av peka67
#1190798
Ingen annan som haft/har problem med att hackar/bluddrar.
Ungefär som att tändningen är felinställd emellanåt.
av MickeM
#1190829
Du har bytt stift, kablar, och tändspole.

Men fördelarlocket och rotorn då?
SannoiIka busar med de symptomen, men ac'n skulle inte spela roll.
Visst, ett ryck som en enda misständning kan det bli när pumpen slår till, men inte annars....
av Kena
#1190833
Skulle kunna vara generatorn som laddar dåligt om jag tänker rätt? Och då tänker jag såhär... Kylarfläkten (tror jag ska) ska varva upp till maxhastighet för att kyla kondensorn. Då krävs mer ström från generatorn & batteriet och finns det inte nog kräm så dör någonting annat. Men du kan ju alltid slå på hellyset, max på kupefläkten och bakrutevärmaren och se om fenomenet går att återskapa :wink:
av peka67
#1190838
MickeM skrev:Du har bytt stift, kablar, och tändspole.

Men fördelarlocket och rotorn då?
SannoiIka busar med de symptomen, men ac'n skulle inte spela roll.
Visst, ett ryck som en enda misständning kan det bli när pumpen slår till, men inte annars....
Har bytt dom också.
Ska ut o testa igen, men det blev skillnad när jag slog av o på ac´n
av peka67
#1190839
Kena skrev:Skulle kunna vara generatorn som laddar dåligt om jag tänker rätt? Och då tänker jag såhär... Kylarfläkten (tror jag ska) ska varva upp till maxhastighet för att kyla kondensorn. Då krävs mer ström från generatorn & batteriet och finns det inte nog kräm så dör någonting annat. Men du kan ju alltid slå på hellyset, max på kupefläkten och bakrutevärmaren och se om fenomenet går att återskapa :wink:
Ska testa den varianten också...
av peka67
#1190861
Samma problem återstår fast den här gången försvann inte problemet när jag stängde av ac´n.
Fast den går lite bättre när jag stänger av ac´n iaf.
Märkte dock inget när jag slog på hellyset,kupefläkten och bakrutevärmaren.
Kanske är generatorn som du säger, men det är konstigt att helt plötsligt så är problemen borta.
Ungefär som att tändningen ställt sig tillrätta igen.
Bytte alla delar dec 2016 + att den hackade så här för ca 2-3 månader sedan, men det försvann efter några dagar.

Fler förslag o ideér då?
av MickeM
#1190862
Du kan nog släppa att acn har med detta att göra.

Kabkarna var nya, och inte begagnade?
Alla 6 kablar byttes?

Jag tror inte på generatorn.

Vad har du för motor?
144hk eller 170hk?
Eller rent av gasdrift eller turbo?

Det har inte läckt olja in i fördelarlocket?

Skulle behöva veta mer om symptomen.
När går den dåligt? Hela tiden, tomgång, vid gaspådrag, vissa varv, osv osv...

Tillfälliga snabba misständningar och går riktigt däremellan är nästan alltid tändningsrelaterat.
Bränsle/luftrelaterat är mera tvekande ork, ojämn gång, eller permanenta misständningar, och inte bara ibland.
av peka67
#1190876
Allt nytt.
2,0 126 hk.
Inte kollat fördelarlocket nu, men då den gick dåligt sist kollade jag. ingen olja.
Bluddrar/hackar lite på tomgång.
Måste gasa upp lite när man ska komma iväg och sen när man kör o gasar så hackar den.
men den stannar inte på tomgång eller ändrar varvtal.
Senast redigerad av 1 peka67, redigerad totalt 0 gånger.

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..