Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190555
Hejsan!

Jag är ägare till en Volvo S70 T5 av årsmodell 2000. Det jag hör är att det slår och smäller framför allt vid ojämnheter och vid styrning, särskilt i lägre hastigheter. Ljudet tycker jag kommer som mest från högra sidan och jag inbillar mig att det är från ovandelen, alltså i fjädersätet. Bilen har rullat ungefär 30 000 mil och har körts tämligen hårt de senaste månaderna. Inte som på en tävlingsbana, men det har blivit en del hastiga kurvor, fast ändock mest landsväg i högre hastigheter. Okej, ni tänker att detta är orsaken till missljudet.

Om det inte vore för vad jag har gjort på fordonet, hade jag så klart misstänkt att körningen orsakat detta. Men sedan två månader tillbaka har följande bytts:

- Länkarmar på båda sidor (500 mil)
- Samtliga bussningar i hela bilen (motorfästen inkluderat) är utbytt till Powerflex Black series (200 mil)
- Hjullager på båda sidor fram (500 mil + 700 mil)
- Styrleder på båda sidor (300 mil)
- Ställbara stabilisatorstag på båda sidor (150 mil)
- Fjäderbenslager samt fjädersäte på båda sidor (45 mil)

Sedan allting har bytts ut den sista tiden, misstänker jag att oljudet kommer från någonting som inte nödvändigtvis behöver tyda på fel, om jag nu inte har en väldans otur och redan har nött ut något, vilket känns alltför orimligt. Det sitter coilovers monterade. Dessa är av märket TA-Technix och har rullat 2 000 mil, varav 700 mil av dessa i södra Sveriges vinter. Kan det vara så att dessa är slut och bottnar? Bilen är relativt sänkt. Om de inte är slut - kan det helt enkelt bara vara ett oljud från dem?

Jag har hört att coilovers kan ge ljud ifrån sig nämligen. För övrigt anser jag att oljudet blev värre sedan jag monterade större fälgar. Jag gick då från 17" och 7,5" breda, med 215/45-17, till 19" och 8,5" med 215/35-19.

Framvagnen har rivits ned flera gånger och senast i går kontrollerade jag lite hastigt om någonting satt löst. I dag ska jag av med hjulen igen och säkerställa att varenda bult sitter fast och att inga bussningar eller lager glappar.

Om jag inte kan hitta något får jag helt enkelt leva med att det låter lite. Det vore dock skönt att kunna få den en aning tystare.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Med vänliga hälsningar,
Familjebilen
#1190647
Tack för era svar!
Marlboroman skrev:Dem justerbara stabilisatorstagen, är det uniballs på dem? Och har dem dammskydd?

Har du kollat så att dina fälgar inte tar i fjädrarna?
De ser ut som original, bara att de har gängade ändar att skruva ihop med mittendelen. Köpte dem på Hova. De har dammskydd.

Ja, jag har mätt. Det är gott om plats! Jag har mätt i alla möjliga vinklar med både rattutslag och upphissat hjul. Hela sex millimeter har jag till godo! 8)
Lucif3r skrev:Det är inte så att hjulen slår i skärmkanterna eller innerskärmarna? Det är ju väldigt brett du kör med, och gott om utrymme är det ont om på dessa modeller.

Du skulle ju kanske kunna prova att höja bilen och se om det blir något bättre då.
Jag glömde att nämna att skärmarna är valsade. Det finns tillräckligt för att få in samtliga fingrar, vilket ju är för stort gap. :D

Innerskärmarna är modifierade för att det ska finnas plats, och i dag ändrade jag ännu mer.

Planen var att köra stance, och det är det fortfarande, varför jag har rullat på toklågt och -2,5 grader camber fram och ungefär -3 grader bak, tillsammans med fälgar som ligger nästan jämt med skärmarna. Dock var jag på verkstad i går för att korrigera toe-värdet, men så sade killen att de inte kunde ta sig an bilen. "Den är för låg för vår utrustning", var svaret. Så i väntan på en ny hjulinställning på en annan firma, om tre veckor framåt, har jag fått gå tillbaka normal camber. Jag har kört väldigt sparsamt den sista veckan, men trots detta finns det tydlig snedslitning (på mina helt nya däck som monterades förra veckan) i och med det galna toe-värdet. Nåväl - det hade kunnat vara värre. Jag hade ju kunnat vara något annat än en Volvo-ägare. :lol:

Jag hittade förresten källan till oljudet. Höger fjäder glappar mot distansen/brickan som centrerar fjädern mot fjädersätet. Följaktligen flyttar sig fjädern mer än normalt vid varje belastningsförändring.

I framtiden är planen ändå att montera BC- eller D2-coilovers. Jag får leva med ljudet eller lägga gummi däremellan i väntan på bättre tider. :D

Tillägg:

Var ute och körde en sväng. Hade isär fjäderbenet under eftermiddagen och undersökte alla delar. Varenda bult är kontrollerad och undersökt. Den låter ännu mer nu än häromdagen. Blir galet frustrerad. Måste komma fram till någon temporär lösning tills nya dämpare kan hängas på. Hur som helst går allt fritt och alla delar sitter fast. Oljudet uppstår vid rattutslag och ojämnheter, precis som innan. Och jag har både bänt med spett och ryckt i allt. Ingenting kommer att lossna i alla fall.
#1192134
DayDreamer skrev:Har du kollat eller bytt bussningarna till krängningshämnaren? :)
De är inte bytta, men de är undersökta. Av allt att döma, ser man att de knappast är nya, fast å andra sidan finns inte särskilt mycket glapp. I sinom tid ska krängningshämmarna bytas ut till IPD. :D
Nexus skrev:Skulle tro felet ligger i billiga coils. Har för mig en kille hade samma problem med oljud från de.
Jag hittade faktiskt felet, och jag har åtgärdat det.

Efter att haft isär det, nådde jag insikten att sprängskisser faktiskt är fantastiska saker. Jag gnuggade mig i huvudet och grubblade å det grövsta, för att sedan inse... "Jaja, nu ser jag - förra ägaren har monterat ihop dämparna utan att plocka alla delar från originalfjäderbenen."

Dels saknades låsbrickan under fjädersätet, dels saknades propellermuttern. Sedan satte jag också dit ett gummimellanlägg mellan fjädersätet och fjäderbenslagret, för att därefter montera nya brickor överst som muttern spänner mot.

Bilen blev knäpptyst, vibrationer jag har upplevt i olika hastighet mer eller mindre försvann, känslan i ratten blev betydligt mer stum och direkt - allting löste sig. Nu är bilen rolig att köra igen. 8)

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen