Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1188805
Tjena, har en V70 2,5T som går något ryckigt på låga varv samt tomgång, precis som den misstänker för någon millisekund!

Jag var gjort lite research och misstänker att det kan vara någon av tändspolarna som börjar bli kassa, vill höra med er om kassa tändspolar kan ge dessa symptom?!

Problemet uppstår endast när bilen varit igång en stund och börjar bli varm, kan det vara en kass tändspole? Har hört att dem kan bli väldigt varma när dem blir kassa, kan detta vara stämma? :)
#1188808
En spole som börjar ge sig blir varmare än normalt. Så tar man bort kåpan över tändstiften och känner så kan man i vissa fall känna om en spole är dålig. Men den metoden är osäker. Sen bör man ju ha i åtanke att tändnings- och bränsleproblem kan ge samma symptom. Så det är värt att kika på när bränslefiltret byttes senast. Ett igensatt filter kan också ge upphov till små ryck.
#1188964
Bara en fråga? När byttes stiften senast och är de " original stift"?.
Ryckningarna kan ju oxå ha lite med gasspjället att göra. Hur långt har billen rullat? Är spjället bytt någon gång?

Har du testat flytta om tändspolarna för se om det blir någon skillnad? Märk upp de så du vet vilken som satt vart :D
#1189009
Upplever samma problem med min bil och såg att tre av mina tändspolar hade små sprickor längst ned på gummikroppen mot tändstiften. Har införskaffat tre bättre beg spolar som jag tänkte byta idag. Kan försöka återrapportera om några dagar när jag hunnit köra lite.
#1189040
Nexus skrev:Bara en fråga? När byttes stiften senast och är de " original stift"?.
Ryckningarna kan ju oxå ha lite med gasspjället att göra. Hur långt har billen rullat? Är spjället bytt någon gång?

Har du testat flytta om tändspolarna för se om det blir någon skillnad? Märk upp de så du vet vilken som satt vart :D
Bilen har rullat nära 29k mil, har inte ägt den mer än någon månad och har inte bytt mer än olja på den, så mistänker stiften inte är särskilt nya och gasspjället tror jag inte är så fräscht det iheller haha, räcker det att man rengör ett spjällhus för att få bort ev sot och liknande eller måste man byta delar på det? :)
#1189042
SubMarine skrev:Upplever samma problem med min bil och såg att tre av mina tändspolar hade små sprickor längst ned på gummikroppen mot tändstiften. Har införskaffat tre bättre beg spolar som jag tänkte byta idag. Kan försöka återrapportera om några dagar när jag hunnit köra lite.
Skulle uppskattas enormt om du skulle kunna återkomma här så fort du provat :)
#1189052
Något som fungerar i felsökningssyfte på dom äldre bilarna med fördelare och klassiska tändkablar är att linda eltejp runt plaströren som går ner till stiften.
Det är inte ovanligt att det blir små små sprickor i rören med åren, tillräckligt för att gnistan ska hoppa över till motorblocket istället för enbart stiftet. Eltejpen isolerar rören och förhindrar det beteendet.

OBS att detta enbart är för felsökning, dvs blir det bättre så ska kablarna(eller spolarna i ditt fall) BYTAS, eltejpen är INGEN reparation.
Blir det noll och ingen skillnad med eltejpen så ska tejpen tas bort då också, för då är rören hela och tejpen är överflödig, samt gör det svårare att upptäcka när rören faktisk spricker.
#1189059
Lucif3r skrev:Något som fungerar i felsökningssyfte på dom äldre bilarna med fördelare och klassiska tändkablar är att linda eltejp runt plaströren som går ner till stiften.
Det är inte ovanligt att det blir små små sprickor i rören med åren, tillräckligt för att gnistan ska hoppa över till motorblocket istället för enbart stiftet. Eltejpen isolerar rören och förhindrar det beteendet.

OBS att detta enbart är för felsökning, dvs blir det bättre så ska kablarna(eller spolarna i ditt fall) BYTAS, eltejpen är INGEN reparation.
Blir det noll och ingen skillnad med eltejpen så ska tejpen tas bort då också, för då är rören hela och tejpen är överflödig, samt gör det svårare att upptäcka när rören faktisk spricker.
Tackar för ett väldigt klyftigt tips, skall definitivt prövas! :D
#1189139
Lucif3r skrev:Något som fungerar i felsökningssyfte på dom äldre bilarna med fördelare och klassiska tändkablar är att linda eltejp runt plaströren som går ner till stiften.
Det är inte ovanligt att det blir små små sprickor i rören med åren, tillräckligt för att gnistan ska hoppa över till motorblocket istället för enbart stiftet. Eltejpen isolerar rören och förhindrar det beteendet.

OBS att detta enbart är för felsökning, dvs blir det bättre så ska kablarna(eller spolarna i ditt fall) BYTAS, eltejpen är INGEN reparation.
Blir det noll och ingen skillnad med eltejpen så ska tejpen tas bort då också, för då är rören hela och tejpen är överflödig, samt gör det svårare att upptäcka när rören faktisk spricker.
Samma trick funkar på diektverkande tändspolar också!
I felsökningssyfte!
Men det syns bättre på dom, än tändkablar, om de har sprickor.

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]