Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190428
Liten update efter mitt tändspolebyte. Har bytt de tre tändspolarna som var synligt dåliga men den misständer fortfarande intermittent. Behöver felsöka den ytterligare och det blir ju lätt lurigt när det verkar väldigt beroende på motortemperatur och eventuellt även väderlek.
#1190787
SubMarine skrev:Liten update efter mitt tändspolebyte. Har bytt de tre tändspolarna som var synligt dåliga men den misständer fortfarande intermittent. Behöver felsöka den ytterligare och det blir ju lätt lurigt när det verkar väldigt beroende på motortemperatur och eventuellt även väderlek.
Kikade även här på mina tändspolar och inga synliga skador på utsidan :(
Som du säger så är det klurigt eftersom det förekommer när motorn blir var :/
#1191204
Blir misständningarna värre när du kör plattan i mattan? Gör dom det så börja med att byta tändstiften. Du har ju turbo i din bil och när den laddar på så blir det högre cylindertryck. Ju högre cylindertryck desto svårare är det för gnistan att hoppa vilket ibland resulterar i utebliven gnista och misständning som följd :)
#1191944
Update igen: Verkar ha lösts sig för min del. Fick till slut felkod på misständning i cyl 3 och tändspolen där som bara var 2 år gammal verkar haft dålig livslängd. Ersatte den med en av original-spolarna som jag tidigare bytte och har inte haft en misständning på tre dagar nu. För att felkod ska bildas verkar det behöva misstända betydligt mer än bara en gång här och där. För mig så kunde den i vissa lastförhållanden missa konstant på en cylinder och antagligen därför felkoden kunde sättas. Min misstände dock aldrig på tomgång utan endast under belastning.

@OP: Har du kollat hur tändstiften ser ut? Det skulle kunna ge en fingervisning om vilken cylinder som strular om något av tändstiften sticker ut utseendemässigt från de andra.

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]