Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spacetower
#1188773
Volvo S70 år 2000 – 31000 mil

Sonen har haft bilen en period med lysande motorlampa men egentligen inte gjort något utan den har gått bra. (Vet – Den skall servas)
Nu har bilen tappat nästan all kraft och ETS lampan lyser då och då.
Tomgång vandrar mellan 500-1200
Läst ut koder och fått fram:
P0443 Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit Malfunction på
P1620 SBDS Interactive Codes
P1612 SBDS Interactive Codes
P1600 Loss of KAM Power; Open Circuit
P0141 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)
P0505 Idle Control System Malfunction
P0135 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
P1610 SBDS Interactive Codes

Har börjat testa olika saker såsom bytt LMM och då gick bilen ca 20-30 minuter innan den blev likadan. Hämtade en till, ingen skillnad.
Bytte då gasspjäll , den med gul lapp och ännu en ny LMM, ingen skillnad. Tittat på stift och de är ganska sotiga, bytt två tändspolar och flyttat om, ingen skillnad.
Bytt VVT-ventilen i samband med att vi upptäckte att kablar till denna var klämda och blottade men är nu bytt och kollat att VVT-ventilen nu klickar när man strömsätter den. Alla säkringar är hela, har testat dem som finns under huven.
Rengjort gamla spjällhuset och monterat , ingen skillnad.

Vet att många säger att man måste programmera om spjällhus och detta har jag ej gjort.

Till det konstiga : Drar jag ur kontakten till spjällhus så märks ingen skillnad.
Drar jag ur kontakten till LMM så märks det knappt alls.

Ideer tages tacksamt emot.

En liten videosnutt på tuben för den som vill se hur den går. Det är vi som gasar när den rusar sedan går den på tomgång igen.
[youtube]
[/youtube]
Videolänkhttps://www.youtube.com/watch?v=OQDm-slaEy0


\\ Magnus
Senast redigerad av 4 Spacetower, redigerad totalt 0 gång.
#1188792
Hej
Forumet är fullt av otroligt duktigt folk och du kommer få bra svar, men jag svarar främst av egen erfarenhet. På förra V70.n fick problem med gasspjället. Symptomen du beskriver var samma och det låter som den gått in i "nödläge". Min gjorde likadant. Efter rengöring/byte, har du provat att lossa pluspolen 15-20 minuter?
Jag överlevde på rengöring. var rejält sotigt. Men var som sagt tvungen att lyfta pluspolen.
#1188803
magnusd skrev:Hej
Forumet är fullt av otroligt duktigt folk och du kommer få bra svar, men jag svarar främst av egen erfarenhet. På förra V70.n fick problem med gasspjället. Symptomen du beskriver var samma och det låter som den gått in i "nödläge". Min gjorde likadant. Efter rengöring/byte, har du provat att lossa pluspolen 15-20 minuter?
Jag överlevde på rengöring. var rejält sotigt. Men var som sagt tvungen att lyfta pluspolen.

Tack för svar:
Har dock lyft minuspolen på batteriet nu ett antal gånger efter att vi provat saker. Koderna rensade mellan varven men det kommer blixtsnabbt tillbaka.
Är kanske lite inne på någon givare vid kopplingen men jag kan vara helt ute och cykla, jag är ingen bilmekaniker även om det stundtals är lite kul faktiskt.
#1188890
Lucif3r skrev:Säkerligen gasspjället som antingen behöver göras rent, eller tackat för sig.
Misstänker det lite med men har rengjort det och har ett med gul lapp men som sagt: bara testat det på bilen o det blev ingen som helst skillnad. IOFS inte programmerat om den men det konstiga är ju att drar jag kontakterna till LMM, Sjället eller vvt ventilen så reagerar inte bilen alls!
\\ Magnus
#1188923
Att spjället har gul lapp är ingen garanti på att det funkar som det ska. Den gula, är en förbättring av den vita, men fortfarande med släpringsvariant, som blir slitet med tiden.
Har bytt både ett med vitt samt ett begagnat gult på min, innan jag istället renoverade ett gammalt.

När du rycker ut gaspjällets kontakt så stänger ju aldrig spjället helt, har för mig att det är fjäderbelastat en bit just för tomgångens skull. LMM borde ju inte behövas vid tomgång utan last.
#1188967
TobbeViktor skrev:Att spjället har gul lapp är ingen garanti på att det funkar som det ska. Den gula, är en förbättring av den vita, men fortfarande med släpringsvariant, som blir slitet med tiden.
Har bytt både ett med vitt samt ett begagnat gult på min, innan jag istället renoverade ett gammalt.

När du rycker ut gaspjällets kontakt så stänger ju aldrig spjället helt, har för mig att det är fjäderbelastat en bit just för tomgångens skull. LMM borde ju inte behövas vid tomgång utan last.
Skall idag hämta ett till spjäll på skroten, då ett med den vita lappen för att eventuellt ha tur att slippa programera om den, återkommer.
#1188987
Tror också att det är spjällhuset som spökar. När jag "grottade" i detta och sökte information så lärde jag mig att om man hittar ett spjällhus med samma nummer som det man har, så KAN det, om man har tur, fungera utan kalibrering, men inte säkert. Om du låter batteripoolen vara av någon timme så borde "nödläget" försvinna och motorlampan slockna, åtminstone en stund.
Frågade också om LMM då och fick svaret att det är vanligt med problem med dessa men främst om man kör med öppet luftfilter. Annars är det inte särskilt vanligt.
Jag hade original spjällhus i min -00 som hade gått 45000 mil. Samma symptom dom du beskriver och fungerade perfekt efter rengöring och "norsk reset" :)
#1189108
magnusd skrev:Tror också att det är spjällhuset som spökar. När jag "grottade" i detta och sökte information så lärde jag mig att om man hittar ett spjällhus med samma nummer som det man har, så KAN det, om man har tur, fungera utan kalibrering, men inte säkert. Om du låter batteripoolen vara av någon timme så borde "nödläget" försvinna och motorlampan slockna, åtminstone en stund.
Frågade också om LMM då och fick svaret att det är vanligt med problem med dessa men främst om man kör med öppet luftfilter. Annars är det inte särskilt vanligt.
Jag hade original spjällhus i min -00 som hade gått 45000 mil. Samma symptom dom du beskriver och fungerade perfekt efter rengöring och "norsk reset" :)
Har nu monterat ett rengjort spjällhus med vit lapp, dock ej matchande nummer, ingen skillnad förutom att nu går det att varva bilen :D och orken är tillbaka!
Bytte då genast till det rengjorda med gul lapp med tanke på att då kanske det bara är att få det programmerat ;)
Tar alltså en kontakt under morgonen med Volvo för kostnadsförslag.
\\ Magnus
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]