- sön 06 aug 2017, 23:26
#1189766
Nu vet jag ju inte hur populasen "gör rent" sina gasspjäll, men jag tvivlar på att det som en ackrediterad verkstad utför vid rengöring är att göra rent i själva spjälldelen. Ska nog till mycket olja och koks innan det börjar kärva pga det.
Det som däremot slits och blir "skitigt" är just släpringar, och kolen som de släpar mot, dvs det som anger i vilket läge spjället befinner sig. Det som kan göras vid renovering är att byta ut dessa mot s.k. Hall-givare, dvs givare som är beröringsfria, mao inget direkt slitage.
Vad gäller programvara i spjällen, så ska det väl förmodligen stämma överens med tillhörande motor.
Insug till insug, och turbo till turbo.
När jag bytte på min första gången, så tog jag ett från samma sorts motor och styrsystem.
Funkade finfint fram tills det lade av också, sen blev det renovering av samma spjäll, vilket funkat kanon sen 4-5 år tillbaka.
Det som däremot slits och blir "skitigt" är just släpringar, och kolen som de släpar mot, dvs det som anger i vilket läge spjället befinner sig. Det som kan göras vid renovering är att byta ut dessa mot s.k. Hall-givare, dvs givare som är beröringsfria, mao inget direkt slitage.
Vad gäller programvara i spjällen, så ska det väl förmodligen stämma överens med tillhörande motor.
Insug till insug, och turbo till turbo.
När jag bytte på min första gången, så tog jag ett från samma sorts motor och styrsystem.
Funkade finfint fram tills det lade av också, sen blev det renovering av samma spjäll, vilket funkat kanon sen 4-5 år tillbaka.
Volvo S70 2.5T-99 (ATM steg 1)
Volvo V60 T3-12 (BSR steg 1)
Volvo V60 T3-12 (BSR steg 1)