Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1189766
Nu vet jag ju inte hur populasen "gör rent" sina gasspjäll, men jag tvivlar på att det som en ackrediterad verkstad utför vid rengöring är att göra rent i själva spjälldelen. Ska nog till mycket olja och koks innan det börjar kärva pga det.
Det som däremot slits och blir "skitigt" är just släpringar, och kolen som de släpar mot, dvs det som anger i vilket läge spjället befinner sig. Det som kan göras vid renovering är att byta ut dessa mot s.k. Hall-givare, dvs givare som är beröringsfria, mao inget direkt slitage.

Vad gäller programvara i spjällen, så ska det väl förmodligen stämma överens med tillhörande motor.
Insug till insug, och turbo till turbo.
När jag bytte på min första gången, så tog jag ett från samma sorts motor och styrsystem.
Funkade finfint fram tills det lade av också, sen blev det renovering av samma spjäll, vilket funkat kanon sen 4-5 år tillbaka.
#1189833
MickeM skrev:Att seriöst renoverade gasspjäll skulle hålla ett halvår, går tvärtemot vad jag hört av bekanta.
Då har de nog drabbats av andra fel. (Eller extrem otur)
Ingen egen erfarenhet men läst om en del i forumtrådar bara men det kanske är okej att renovera sitt spjäll givetvis men då vill man ochså vara riktigt säker på att det verkligen är det ;)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1189900
Att byta ut en släpringsgivare till en hallgivare/kontaktlös är alltid bättre. Släpringsgivare kommer alltid, ALLTID, slitas ut, vilket kontaktlösa givare inte gör(eller ja, förr eller senare går den väl sönder, men då är säkerligen bilen skrotad 4x om redan).

Om man "renoverar" spjället genom att byta till en ny släpringsgivare så kommer denne givetvis slitas ut igen relativt fort.
#1190423
Lite uppdatering:
Volvo ringde idag och sade att det var hårdvarufel! Går ej att uppdatera programvaran då den ej tar emot spjällhuset, byter det under morgondagen mot ett med vit lapp för att leta vidare...
\\ Magnus
#1190514
TobbeViktor skrev:Har du kvar ditt originalspjäll?
I det så har du ju rätt mjukvara och möjlighet att reparera.
Ja, det är kvar ifall att... Men väntar o ser om det jag monterade nu på morgonen fungerar.
Reparera sitt gamla spjäll lämnar man väl bort?
\ Magnus
#1190885
Uppdatering.
Ny mjukvara till det beggade spjället med den vita lappen gjorde susen. Nu går den som den skall och alla lampor är släckte och inga felkoder alls! Hoppas det håller i sig.
Tack alla för ideer och förslag.
// Magnus

ps Volvo sade att man måste ALLTID uppdatera programvaran i bilen när du bytt spjällhus. Även om bilen går bra så kan du få andra konstiga felkoder som då kan bero på att du ej uppdaterat mjukvaran - I sonens bil nu så är allt släckt. ds
av jantt
#1191028
Nemlig ! Altid ny software når man bytter hardware.
av Kena
#1191033
1. Lite skit i spjällhuset räcker för att få motorn att tjuvstanna. Hade själv det problemet första gången vid typ 10-12k mil. Värst var det när det var kallt ute och trotteln kletade fast i klägget. Inget problem efter en rejäl rengöring.
2. I spjällhus med resistiv lägesgivare finns ingen mjukvara och tror inte i de andra heller. Vad man gör är att kalibrera ihop spjället med bilens styrsystem och säger var 0 och 100 % öppningsgrad är. Det är väl troligtvis för att öppningsgraden ska motsvara läget på gaspedalen som om det satt en vajer där som på gamla bilar. De fick man ju också justera in men på mekanisk väg flytta vajern på förgasaren.
#1191180
Kena skrev:1. Lite skit i spjällhuset räcker för att få motorn att tjuvstanna. Hade själv det problemet första gången vid typ 10-12k mil. Värst var det när det var kallt ute och trotteln kletade fast i klägget. Inget problem efter en rejäl rengöring.
2. I spjällhus med resistiv lägesgivare finns ingen mjukvara och tror inte i de andra heller. Vad man gör är att kalibrera ihop spjället med bilens styrsystem och säger var 0 och 100 % öppningsgrad är. Det är väl troligtvis för att öppningsgraden ska motsvara läget på gaspedalen som om det satt en vajer där som på gamla bilar. De fick man ju också justera in men på mekanisk väg flytta vajern på förgasaren.
Jag rengjorde spjället grundligt såsom många sade att det räcker. Hjälpte inget. Detta felet kom helt plötsligt utan förvarning så min tanke var att något pajade direkt. Till sist så var det en omprogrammering med det beggade spjället jag fick tag på som gjorde att den funkade igen och nu går den riktigt bra. Och som sagt, ja är ingen bilmek utan bara letar på nätet såsom många gör och detta var min story om hur bilen fick orken tillbaka ;)

Satt själv här och letade febrilt innan jag bestämde att skapa en egen tråd vilket ju hjälpte ;) Tack alla och stort tack även till Karstorps bilskrot!
\\ Magnus
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]