Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190514
TobbeViktor skrev:Har du kvar ditt originalspjäll?
I det så har du ju rätt mjukvara och möjlighet att reparera.
Ja, det är kvar ifall att... Men väntar o ser om det jag monterade nu på morgonen fungerar.
Reparera sitt gamla spjäll lämnar man väl bort?
\ Magnus
#1190885
Uppdatering.
Ny mjukvara till det beggade spjället med den vita lappen gjorde susen. Nu går den som den skall och alla lampor är släckte och inga felkoder alls! Hoppas det håller i sig.
Tack alla för ideer och förslag.
// Magnus

ps Volvo sade att man måste ALLTID uppdatera programvaran i bilen när du bytt spjällhus. Även om bilen går bra så kan du få andra konstiga felkoder som då kan bero på att du ej uppdaterat mjukvaran - I sonens bil nu så är allt släckt. ds
av jantt
#1191028
Nemlig ! Altid ny software når man bytter hardware.
av Kena
#1191033
1. Lite skit i spjällhuset räcker för att få motorn att tjuvstanna. Hade själv det problemet första gången vid typ 10-12k mil. Värst var det när det var kallt ute och trotteln kletade fast i klägget. Inget problem efter en rejäl rengöring.
2. I spjällhus med resistiv lägesgivare finns ingen mjukvara och tror inte i de andra heller. Vad man gör är att kalibrera ihop spjället med bilens styrsystem och säger var 0 och 100 % öppningsgrad är. Det är väl troligtvis för att öppningsgraden ska motsvara läget på gaspedalen som om det satt en vajer där som på gamla bilar. De fick man ju också justera in men på mekanisk väg flytta vajern på förgasaren.
#1191180
Kena skrev:1. Lite skit i spjällhuset räcker för att få motorn att tjuvstanna. Hade själv det problemet första gången vid typ 10-12k mil. Värst var det när det var kallt ute och trotteln kletade fast i klägget. Inget problem efter en rejäl rengöring.
2. I spjällhus med resistiv lägesgivare finns ingen mjukvara och tror inte i de andra heller. Vad man gör är att kalibrera ihop spjället med bilens styrsystem och säger var 0 och 100 % öppningsgrad är. Det är väl troligtvis för att öppningsgraden ska motsvara läget på gaspedalen som om det satt en vajer där som på gamla bilar. De fick man ju också justera in men på mekanisk väg flytta vajern på förgasaren.
Jag rengjorde spjället grundligt såsom många sade att det räcker. Hjälpte inget. Detta felet kom helt plötsligt utan förvarning så min tanke var att något pajade direkt. Till sist så var det en omprogrammering med det beggade spjället jag fick tag på som gjorde att den funkade igen och nu går den riktigt bra. Och som sagt, ja är ingen bilmek utan bara letar på nätet såsom många gör och detta var min story om hur bilen fick orken tillbaka ;)

Satt själv här och letade febrilt innan jag bestämde att skapa en egen tråd vilket ju hjälpte ;) Tack alla och stort tack även till Karstorps bilskrot!
\\ Magnus
av magnusd
#1192666
Tack Magnus för att du återkopplar. Då blir det bra trådar som förhoppningsvis hjälper andra framöver. Glädjer mig att ditt problem är löst.
När det gäller rengöring så är jag en av förespråkarna. Inte för att det löser alla problem, Men i vissa fall gör det det, och då kostar det en flaska WD40 och en rulle polerduk. Alltid värt att prova först.
Det löste problemet på min V70, men då kom problemet successivt under lång tid.Inte som i ditt fall, direkt.

/Magnus
#1193176
magnusd skrev:Tack Magnus för att du återkopplar. Då blir det bra trådar som förhoppningsvis hjälper andra framöver. Glädjer mig att ditt problem är löst.
När det gäller rengöring så är jag en av förespråkarna. Inte för att det löser alla problem, Men i vissa fall gör det det, och då kostar det en flaska WD40 och en rulle polerduk. Alltid värt att prova först.
Det löste problemet på min V70, men då kom problemet successivt under lång tid.Inte som i ditt fall, direkt.

/Magnus
Tack, vet hur värdefullt det kan vara att dokumentera lite vad man gjort och förhoppningsvis kan det hjälpa någon ;)
av c7098
#1193711
Har ett spjäll med vit etikett, det byttes för några år sedan av förra ägaren då original spjället tackade för sig (har kvitto på det). Nu har spjället börjat trilskas igen, tomgången går upp och ned, bilen rycker och går ojämnt, den är svårstartad ibland, dock inga koder än, inte ens en blinkande ETS lampa. Rengjorde det för ca 8 mån sedan, och det funkade fint en tid, men nu är det värre än tidigare.

Bilen är en manuell T5a, om jag bestämmer mig för att söka på skroten, ska det då vara ett spjäll från en manuell turbo, eller spelar växellådan någon roll?
Dom med den gula etiketten, är dom samma hårdvara som dom vita, men med ny mjukvara?

Alternativet är ju att skicka det till atech.
av MickeM
#1193729
Hur mår vevhusventilationen?

En dålig fungerande sådan förekommer relativt ofta på turbomotorer, och det kan defenitivt kladda igen gasspjällen i förtid.
Oavsett, något att hålla god koll på.
av c7098
#1193851
Vevhusventilationen åtgärdades samt tidigt som spjället rengjordes, det borde inte vara igentäppt än. Alla filter, inklusive bensinfilter är nyligen bytta, oljebyte gjort för några veckor sedan, tändstift för några månader sedan, tillsammans med två spruckna tändspolar.
Märkte något idag på morgonen, den ryckte inte eller gick ojämnt när det var lite kyligare. senare på dagen när det var varmare så började den rycka igen. Kan tempgivaren orsaka ryckig och ojämn gång? Tempen går upp långsammare än den gjorde på min andra T5a, men den varierar inte under körning.

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]