- ons 02 aug 2017, 11:28
#1188773
Volvo S70 år 2000 – 31000 mil
Sonen har haft bilen en period med lysande motorlampa men egentligen inte gjort något utan den har gått bra. (Vet – Den skall servas)
Nu har bilen tappat nästan all kraft och ETS lampan lyser då och då.
Tomgång vandrar mellan 500-1200
Läst ut koder och fått fram:
P0443 Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit Malfunction på
P1620 SBDS Interactive Codes
P1612 SBDS Interactive Codes
P1600 Loss of KAM Power; Open Circuit
P0141 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)
P0505 Idle Control System Malfunction
P0135 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
P1610 SBDS Interactive Codes
Har börjat testa olika saker såsom bytt LMM och då gick bilen ca 20-30 minuter innan den blev likadan. Hämtade en till, ingen skillnad.
Bytte då gasspjäll , den med gul lapp och ännu en ny LMM, ingen skillnad. Tittat på stift och de är ganska sotiga, bytt två tändspolar och flyttat om, ingen skillnad.
Bytt VVT-ventilen i samband med att vi upptäckte att kablar till denna var klämda och blottade men är nu bytt och kollat att VVT-ventilen nu klickar när man strömsätter den. Alla säkringar är hela, har testat dem som finns under huven.
Rengjort gamla spjällhuset och monterat , ingen skillnad.
Vet att många säger att man måste programmera om spjällhus och detta har jag ej gjort.
Till det konstiga : Drar jag ur kontakten till spjällhus så märks ingen skillnad.
Drar jag ur kontakten till LMM så märks det knappt alls.
Ideer tages tacksamt emot.
En liten videosnutt på tuben för den som vill se hur den går. Det är vi som gasar när den rusar sedan går den på tomgång igen.
[youtube]
Videolänkhttps://www.youtube.com/watch?v=OQDm-slaEy0
\\ Magnus
Sonen har haft bilen en period med lysande motorlampa men egentligen inte gjort något utan den har gått bra. (Vet – Den skall servas)
Nu har bilen tappat nästan all kraft och ETS lampan lyser då och då.
Tomgång vandrar mellan 500-1200
Läst ut koder och fått fram:
P0443 Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit Malfunction på
P1620 SBDS Interactive Codes
P1612 SBDS Interactive Codes
P1600 Loss of KAM Power; Open Circuit
P0141 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 2)
P0505 Idle Control System Malfunction
P0135 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
P1610 SBDS Interactive Codes
Har börjat testa olika saker såsom bytt LMM och då gick bilen ca 20-30 minuter innan den blev likadan. Hämtade en till, ingen skillnad.
Bytte då gasspjäll , den med gul lapp och ännu en ny LMM, ingen skillnad. Tittat på stift och de är ganska sotiga, bytt två tändspolar och flyttat om, ingen skillnad.
Bytt VVT-ventilen i samband med att vi upptäckte att kablar till denna var klämda och blottade men är nu bytt och kollat att VVT-ventilen nu klickar när man strömsätter den. Alla säkringar är hela, har testat dem som finns under huven.
Rengjort gamla spjällhuset och monterat , ingen skillnad.
Vet att många säger att man måste programmera om spjällhus och detta har jag ej gjort.
Till det konstiga : Drar jag ur kontakten till spjällhus så märks ingen skillnad.
Drar jag ur kontakten till LMM så märks det knappt alls.
Ideer tages tacksamt emot.
En liten videosnutt på tuben för den som vill se hur den går. Det är vi som gasar när den rusar sedan går den på tomgång igen.
[youtube]
[/youtube]
Videolänkhttps://www.youtube.com/watch?v=OQDm-slaEy0
\\ Magnus
Senast redigerad av 4 Spacetower, redigerad totalt 0 gång.