Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Packe79
#1187799
Tjenixen!
Nybliven forumit här som hoppas få lite hjälp med en fjädringsrelaterad fråga :)

Håller på att byta fjädrar och dämpare bak och efter en del strul (fastrostad bult och stötdämpare... :evil: ) så är det ju dags att reversera hela processen och börja montera, upptäcker då till min stora förvåning att dom standardfjädrar jag köpt är mindre i diameter än dom som satt på innan?!?! Vare sig det nedre fästet eller övre sätet passar :(
Fjädrarna är inköpta via skruvat och borde ju vara rätt då man ju går på regnr.
Kan det vara så att det är förstärkta fjädrar som satt på innan? Är det större dia på sådana? "Måste" det vara förstärkta på V70?

/Patrik
av MickeM
#1187803
Nej, det måste inte vara förstärkta på V70.
Men både förstärkta och vanliga passar i samma säten.

Det är skillnad på AWD och vanlig 2Wd tror jag.
Skruvat.se har levererat fel förr må du tro.
av jantt
#1187883
Som Micke siger er diameter på standard og forstærket samme. Forskellen på standard og forstærket tykkelsen(diameter) på metallet.

Har også fået forkert før fra Skruvat, så køber ikke der mere. Køber selv originalt eller fra Biltema.
av Packe79
#1187937
MickeM skrev:Nej, det måste inte vara förstärkta på V70.
Men både förstärkta och vanliga passar i samma säten.

Det är skillnad på AWD och vanlig 2Wd tror jag.
Skruvat.se har levererat fel förr må du tro.
Jaha, är det inte det ena så är det det andra som flickan med näsblod sa...Då är det helt enkelt bara och beställa nya från annat håll då :(
Hoppas skruvat inte bråkar om returen nu bara :|

Men tack för snabbt svar Micke (sorry för betydligt längre replik :) )

/Patrik
av Packe79
#1187940
jantt skrev:Som Micke siger er diameter på standard og forstærket samme. Forskellen på standard og forstærket tykkelsen(diameter) på metallet.

Har også fået forkert før fra Skruvat, så køber ikke der mere. Køber selv originalt eller fra Biltema.
Nä det blir nog inte mer handlat från skruvat, brukar handla från mekanika.se (beställde precis nya fjädrar därifrån) men denna gången hade skruvat rabatt på just fjäder och dämpare så jag trillade dit :roll:

/Patrik
av MickeM
#1187966
Förresten:
En ev anledning till att Skruvat.se ev har snubblat, är att under senare delen av år 2000 finns både V70I och V70N.
Denna forumdel handlar om V70 I, och svar har fåtts därefter, men har du skrivit i rätt forumdel?

Det kan vara så att du fått fjädrar till en v70N, och du har en V70I, eller tvärsom.

V70 I är första karossen. 850-baserad.
V70N är den rundare karossen, (S80-baserad) men samma motor/växellåda som V70I. Helt annan elektronik och hjulupphängning.

Vilken har du?
av Packe79
#1188056
MickeM skrev:Förresten:
En ev anledning till att Skruvat.se ev har snubblat, är att under senare delen av år 2000 finns både V70I och V70N.
Denna forumdel handlar om V70 I, och svar har fåtts därefter, men har du skrivit i rätt forumdel?

Det kan vara så att du fått fjädrar till en v70N, och du har en V70I, eller tvärsom.

V70 I är första karossen. 850-baserad.
V70N är den rundare karossen, (S80-baserad) men samma motor/växellåda som V70I. Helt annan elektronik och hjulupphängning.

Vilken har du?
Där kan du vara nåt på spåren hörredu, har ju en V70 I (ska ändra i mina uppgifter) så det kan mycket väl vara så. Fast den fjädern jag köpt står det faktiskt från årmodell 01.1997 till 03.2000 (min är tillverkad 12.1999) på så det borde ju vara rätt :|
Men det kan ju vara felplock iallafall. Har beställt ett nytt par från Mekanika.se, får se om dom är annorlunda.

/Patrik
Användarvisningsbild
av Nexus
#1188059
Skruvat...... Jag beställde stötdämpare bak till en V50. De skickade 2 fjädrar till okänd bilmodell!
av Packe79
#1189021
HA! Det var som jag trodde, Skruvat hade skickat HELT fel fjädrar! :evil:
Kommer aldrig handla reservdelar av dom någonsin igen.

/Patrik
Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]