Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henke3
#1186191
Jag har V70XC -00 med automat, resume fungerar både efter att bromspedalen tryckts ned resp efter att knappen förts till det återfjädrande högra läget.
av SubMarine
#1186417
Ni har ju dock olika motorstyrsystem (Denso och Bosch) så det kan påverka också. Dock undrar jag om Henke3 skrivit fel för det återfjädrande läget är ju åt vänster på spaken?
av Begustaf
#1186424
Ja, det kan spela in.

Det finns två återfjädrande lägen på knappen; ett till vänster för resume och ett till höger för standby/paus.

SubMarine, jag har grunnat lite mer på det du skrev om din S70.

Om resume uppför sig på samma sätt som i min bil (med 170-hästaren) tyder det på att det ska vara så. Vilken motor har du?
av SubMarine
#1186425
Hmm nu börjar jag fundera på om det kan finnas två varianter på spaken? Min spak har så vitt jag minns ett återfjädrande läge till vänster (resume), ett fast läge i mitten (on?) och ett fast läge till höger (off).

Jag har lättrycksturbon med styrsystem från Bosch i min bil (ME7).
av Begustaf
#1186452
Intressant det här, SubMarine.

På min spak är det tre vita punkter vid resumeknappen som från vänster till höger symboliserar lägen för resume, on respektive standby.

Allra längst till höger (utan vit punkt) är off.
av MickeM
#1186477
SubMarine skrev:Hmm nu börjar jag fundera på om det kan finnas två varianter på spaken? Min spak har så vitt jag minns ett återfjädrande läge till vänster (resume), ett fast läge i mitten (on?) och ett fast läge till höger (off).

Jag har lättrycksturbon med styrsystem från Bosch i min bil (ME7).
Exakt så var min s70 2,5 SE 1997 manuell 144hk med Fenix styrsystem, som jag hade förr.

Resume funkade om farthållaren pausats genom broms eller koppling.
INTE om man stängt av den med knappen, och ett pausläge fanns ej.
Oftast pausade jag genom en kick på kopplingen, men det går ju inte med Automatlåda....

+ för att sätta hastighet, samt öka inställd fart.
- för att minska inställd hastighet.

Så här såg lägerna ut:
https://www.google.se/search?q=blinkers ... 1xgav2OaiM:
av Begustaf
#1186492
Min förra S70 var som sagt en -98:a, 2,5 SE, 144 hk, med automatlåda och pausknapp.

Mer och mer pekar som ni skriver på att det finns/fanns olika varianter för aktivering av resumefunktionen på olika bilar;

1. Efter broms/koppling eller efter pausläget

2: Enbart efter broms/koppling

Instruktionsboken till min nuvarande -00:a anger bara 2:an som alternativ och det kan också tyda på nämnda faktum.
av SubMarine
#1190708
Körde lite med farthållaren nu i veckan och noterade att jag faktiskt kan aktivera resume efter att jag stängt av farthållaren med off-knappen och återfå min tidigare inställda hastighet.

Det stämmer TioTusenKRBil. Nollställer d[…]

Härligt med så få mil på m&[…]

Köpa s40/s60?

T4 (Ford) förefaller vara en bra motor vad ja[…]

Det beror på att oljan inte har kvar t[…]