Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av popeye65
#1191297
Jag hade 2st V70-00 samtidigt, en diesel och en bensinare (som jag har kvar) och där skiljde funktionen sig.
PÅ dieseln så kunde jag slå av farthållaren med knappen på spaken och sedan använda resume´ för att aktivera den igen, men på bensinaren så går inte det.
Däremot om jag bromsar eller frikopplar så att farthållaren går ur, så kan jag använda resume´igen.
Jag provade också att byta spaken för jag trodde att det var fel på den, men det var det inte, så jag tror att det är en programmeringsgrej från Volvo.
av Begustaf
#1192931
Tack för svar popeye65. :D

Då lär det vara i sin ordning med min S70 också.

Sådana här saker är som sagt intressanta att dryfta, bland annat för att fastslå eventuella fel på bilen - och förstås lösningar från alla kunniga på forumet.

Nu ska jag söka efter svar på en fråga om automatlådan eller lägga upp en ny tråd. :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1193063
Det finns en hel del saker på dessa modeller som känns gjorda mer eller mindre slumpmässigt. Bl.a. identifikationsnummret på plåten som ska identifiera styrväxeln som långt ifrån alla bilar har(min saknar den bl.a.), sen har vi geni-lösningen med polvända socklar i bakre kurvhandtagen - inget problem så länge man kör med halogen, men ska man byta till LED blir det lite besvärligt.
Sen har vi tydligen olika farthållare också, och en hel del annat småskit som får en att klia sig i huvudet :lol:
Användarvisningsbild
av frasse4
#1193131
Jag har nog aldrig använt offknappen på någon volvo när jag använder farthållaren. Jag brukar alltid pausa genom att dutta på bromsen...
av Kena
#1193165
frasse4 skrev:Jag har nog aldrig använt offknappen på någon volvo när jag använder farthållaren. Jag brukar alltid pausa genom att dutta på bromsen...
Samma här, då ser ju även de bakomvarande att man tänkt sänka farten :)
Användarvisningsbild
av popeye65
#1193530
Lucif3r skrev:Det finns en hel del saker på dessa modeller som känns gjorda mer eller mindre slumpmässigt. Bl.a. identifikationsnummret på plåten som ska identifiera styrväxeln som långt ifrån alla bilar har(min saknar den bl.a.), sen har vi geni-lösningen med polvända socklar i bakre kurvhandtagen - inget problem så länge man kör med halogen, men ska man byta till LED blir det lite besvärligt.
Sen har vi tydligen olika farthållare också, och en hel del annat småskit som får en att klia sig i huvudet :lol:
På dieseln så gick det inte att spela brända skivor i spelaren, endast original funkade, så jag tog för givet att så var det också på bensinaren, men min fru satte av misstag i en bränd skiva och det fungerade helt perfekt :D
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1195469
På min GLT -98 kan jag återaktivera farthållaren med "resume" efter jag slagit av den med knappen.
av Begustaf
#1196395
Ja, så var det som sagt på min 2,5 SE -98:a också.

Ytterligare ett bevis på att det skiljer i funktioner och annat mellan årsmodeller/motorer etc.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]