Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SubMarine
#1186425
Hmm nu börjar jag fundera på om det kan finnas två varianter på spaken? Min spak har så vitt jag minns ett återfjädrande läge till vänster (resume), ett fast läge i mitten (on?) och ett fast läge till höger (off).

Jag har lättrycksturbon med styrsystem från Bosch i min bil (ME7).
av Begustaf
#1186452
Intressant det här, SubMarine.

På min spak är det tre vita punkter vid resumeknappen som från vänster till höger symboliserar lägen för resume, on respektive standby.

Allra längst till höger (utan vit punkt) är off.
av MickeM
#1186477
SubMarine skrev:Hmm nu börjar jag fundera på om det kan finnas två varianter på spaken? Min spak har så vitt jag minns ett återfjädrande läge till vänster (resume), ett fast läge i mitten (on?) och ett fast läge till höger (off).

Jag har lättrycksturbon med styrsystem från Bosch i min bil (ME7).
Exakt så var min s70 2,5 SE 1997 manuell 144hk med Fenix styrsystem, som jag hade förr.

Resume funkade om farthållaren pausats genom broms eller koppling.
INTE om man stängt av den med knappen, och ett pausläge fanns ej.
Oftast pausade jag genom en kick på kopplingen, men det går ju inte med Automatlåda....

+ för att sätta hastighet, samt öka inställd fart.
- för att minska inställd hastighet.

Så här såg lägerna ut:
https://www.google.se/search?q=blinkers ... 1xgav2OaiM:
av Begustaf
#1186492
Min förra S70 var som sagt en -98:a, 2,5 SE, 144 hk, med automatlåda och pausknapp.

Mer och mer pekar som ni skriver på att det finns/fanns olika varianter för aktivering av resumefunktionen på olika bilar;

1. Efter broms/koppling eller efter pausläget

2: Enbart efter broms/koppling

Instruktionsboken till min nuvarande -00:a anger bara 2:an som alternativ och det kan också tyda på nämnda faktum.
av SubMarine
#1190708
Körde lite med farthållaren nu i veckan och noterade att jag faktiskt kan aktivera resume efter att jag stängt av farthållaren med off-knappen och återfå min tidigare inställda hastighet.
Användarvisningsbild
av popeye65
#1191297
Jag hade 2st V70-00 samtidigt, en diesel och en bensinare (som jag har kvar) och där skiljde funktionen sig.
PÅ dieseln så kunde jag slå av farthållaren med knappen på spaken och sedan använda resume´ för att aktivera den igen, men på bensinaren så går inte det.
Däremot om jag bromsar eller frikopplar så att farthållaren går ur, så kan jag använda resume´igen.
Jag provade också att byta spaken för jag trodde att det var fel på den, men det var det inte, så jag tror att det är en programmeringsgrej från Volvo.
av Begustaf
#1192931
Tack för svar popeye65. :D

Då lär det vara i sin ordning med min S70 också.

Sådana här saker är som sagt intressanta att dryfta, bland annat för att fastslå eventuella fel på bilen - och förstås lösningar från alla kunniga på forumet.

Nu ska jag söka efter svar på en fråga om automatlådan eller lägga upp en ny tråd. :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1193063
Det finns en hel del saker på dessa modeller som känns gjorda mer eller mindre slumpmässigt. Bl.a. identifikationsnummret på plåten som ska identifiera styrväxeln som långt ifrån alla bilar har(min saknar den bl.a.), sen har vi geni-lösningen med polvända socklar i bakre kurvhandtagen - inget problem så länge man kör med halogen, men ska man byta till LED blir det lite besvärligt.
Sen har vi tydligen olika farthållare också, och en hel del annat småskit som får en att klia sig i huvudet :lol:
Användarvisningsbild
av frasse4
#1193131
Jag har nog aldrig använt offknappen på någon volvo när jag använder farthållaren. Jag brukar alltid pausa genom att dutta på bromsen...

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]

På frugans förra bil (VW Passat 04 AWT […]

Uppdatering på den trasiga "bränsl[…]