Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Begustaf
#1185033
Bil: S70 GLT automat 2000

Problem: resumeknappen på farthållaren fungerar inte, eller snarare händer inget då man vill återta inställd hastighet med hjälp av denna.

Off-läget och farthållarens övriga funktioner ok.

Inga felkoder finns.

Sökning på forumet gjord, utan att hitta exakt samma problem på bil med automatlåda.

Har någon månne ett svar på eller en teori om var felet kan ligga? I spaken/knappen?
#1185253
Spaken bytt (till begagnad).

Resume fungerar efter att bromspedalen tryckts ned men inte efter att knappen förts till det återfjädrande högra läget.

På ett amerikanskt forum står att detta beteende är korrekt men det verkar märkligt?

På min förra S70 från 1998 till exempel gick det att göra just så; resumeknappen åt höger, men givetvis inte förbi "spärren" till off-läget, och sedan till vänster för att återta hastigheten i minnet.
av Begustaf
#1185321
SubMarine: ja, det kan säkert vara så och helt i sin ordning. Samtidigt är det en skillnad mot (min) äldre S70.

Det som är aningen förbryllande är att det i så fall är en tillbakagång i utvecklingen, alltså detta att resume bara fungerar efter att man rört bromspedalen och inte efter att man har fört knappen till det återfjädrande högerläget.
av SubMarine
#1185379
Jo jag håller med om att en Pause-knapp hade varit smidigt. Jag har ju dock manuell bil så jag brukar toucha kopplingspedalen lite om jag vill pausa farthållaren.
av Begustaf
#1185405
Ja, eller hur?

Tack för svar, SubMarine! :D

Någon som har en S70 från 2000 med automat och kan bekräfta exakt samma beteende för resumefunktionen som på min bil?

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]