Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1181207
en snabb fråga har köpt en hyfsad välskött v70 årsmodell 2000
men det som inte är gjord är kamremsbytet iofs helt okej då den egentligen har många mil kvar innan det är dags (läs ett par tusen mil)
men den är för gammal dvs en kamrem ska ju bytas vid ex antal min alt ex antal år
och min är för gammal så då till de frågor jag har

a: hade ni kört med den gamla tills det är dags att byta ?
b:hade ni bara bytt remmen?
c:hade ni bytt allt ?
bilen är fullservad med stämplar från vettiga verkstäder så allt bör ju vara utfört rätt
nej jag har inte kört med bilen mer en ett par mil dvs hem från köpet
jag betalade mindre för bilen än vad ett komplett kamremsbyte kostar på en verkstad
det sjuka i det hela är att dom lagt 54000kr på olika repkostnader på bilen de senaste 3 åren
men skitit i att byta kamremmen och verkstaden har antagligen bara kollat på milantalet
#1181238
Bilen är 17 år gått 29100 mil och en bifuel så egentligen är det ju körförbud på den då tanken är kvar men då systemet är trasigt så får den rulla ändå ! ifrågasätter inte statens regler men anser ju att en tank kan explodera oavsett om den används eller inte om den är full med gas det gör dock inte staten .jo både jag och besiktningsgubben asgarvade åt det !
men som sagt köpte bilen för 3750 plus moms ! dom har lagt 54 000 kr på den de sista 3 åren innan jag köpte den .men den ser ut som FAN då han som ägt den retat fel folk så dom har hällt färg över bilen !! förövrigt fungerar den bra men bor man där jag gör bryr man sig inte !

då kommer näste fråga till lucif3r hur pilligt är det att byta alla saker alt byta enbart kamrem ? ingen amatör på att mecka men håller på med tyngre fordon som saknar kamrem så har faktiskt aldrig bytt en enda sådan ännu ! behövs det några specialverktyg.har hayenes boken för bilen men frågar här ändå .det som är viktigast är ju iallafall att dra runt motorn för hand efter kamremsbytet som jag förstått det hela rätt ! anledningen att jag vill göra det själv är egentligen inte pengar utan för att boosta självförtroendet .har ju fler bilar så det kan ju ta den tid det tar och misslyckas jag så bara dra den till en verkstad !

man börjar ju med att nollställa motorn och det gör man mot märkena på de olika "hjulen" men ska de låsas fast på något sätt så de inte rör sig eller är det såpass motstånd i dom att dom inte rör sig !
#1181243
Kamaxlarna spärras med tolkar för ändamålet, och så även vevaxeln.
Märkningarna på kamhjulen kan du "skita i".

Viktigt! Volvos alu-femmor är inte nollad med cyl 1 helt i topp, utan något innan.
(En del tror allt är fel med tolkarna därav)

Sen på en år 2000 har du VVT på insugskammen.
Den skall nollas enl egen procedur, som jag inte kan utantill.

Det är ingen raketforskning, och inte supertrångt med expkärl och servobehållarna upplagda på motorn (slangar kvar) men tolkar krävs för att få en korrekt inställd motor.
En tattar-bytt kamrem kan leda till ventilsallad efter några mil, eftersom VVT justerar kamtiderna, och då kan det bli intern krock när den justerar max åt ett håll. (Med lite otur)

Sen är ju frågan hur lång tid du tänkt köra bilen.
För 4000kr ca, är väl kanske inte övriga skicket lysande, färgkladdad och framför allt en pytte bensintank!
Hur länge pallar man det?
Personligen hade jag noga inspekterat kamremmen hela varvet genom att dra runt motorn, och inga torrsprickor, oljekladd eller annat, så hade jag nog kört.. .
Troligen ingen bil man företar sig långresor med, eller har särskilt lång användningshorisont...
Plötsligt kanske bilprovningen säger HALT för gastanken, osv...

Men det är jag!

Går den finfint, du pallar att tanka stup i ett, färgkladdet inte besvärar, och inga egentliga andra fel, så är den väl värd en kamremsats, tolkar, lite svära och en lördag....
Det står i Haynes hur du bygger egna tolkar av bonnjärn.
#1181256
tackar för ännu ett svar men vill tillägga en sak denna v70 har gastanken inne i bilens lastutrymme och en fullstor tank !
och tackar för infon vad som behövs att fixera sakerna så får la se vad jag lägger ner i tid o pengar
#1181292
Vill väl inte påstå att det är speciellt svårt att byta rem och rullar(+ev vattenpumpen) på dessa, speciellt inte med tolkar som gör halva jobbet åt en. Det som kan vara lite småsvårt är att få VVT'n rätt, då denna ska nollas på ett helt annat sätt än kamaxlarna.
Mycket som ska bort iofs, som inte är svårt men ändå tar sin lilla tid(insug, startmotor och lite sånt). Är man smart kikar man även över vevhusventilationen när insuget ändå är nere.

Kostar inte mycket att göra det själv heller. Tror jag gav strax över tusingen för min kamremssats med rullar och vattenpump, + 500kr för tolkarna på biltema, plus ny multirem. Så avrundat uppåt med överdrift kostade det 2000kr att byta rubbet. Betydligt billigare än att byta hela motorn iaf :)

Sikker på at det kommer bak? Den er konstant[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]