Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenkeAl
#1180981
Hej!

2013 bytte jag höger hjullager fram på min V70-99 efter 14200 mil . Köpte på Biltema som då kostade 649Kr.
2014 bytte jag vänster hjullager fram vid efter 15480 mil. Köpte åter på Biltema för 649kr

I början av 2016 började det åter att låta illa från höger fram efter 17700mil.......Naturligtvis var det första Biltemalagret slut efter 3500 mil...
Kontaktade kundtjänst som beklagagde det hela och sa att jag kunde vända mig till närmaste butik vilket jag också gjorde. Fick då ett nytt som var av ändrat utförande och kostade 899 kr. Alltså hade priset gått upp med 250 kr eller cika 40% på 2 år! Tyckte detta verkade skumt men satte dit det nya och hoppades att det var en engångsföretelse.

Så i vinter vid cirka 19500 mil började vänster Biltemalager att låta illa. Kontaktade åter kundtjänst men nu blev det nobben! Trots inte mer än drygt 5000 mil menar de att detta är helt okej och kommer med alla möjliga förklaringar. Lagret påstås vara ett av deras allra mest sålda och har inte några problem...Då ni monterat det enligt föreskrifter som anges för produkten , kan vi ej svara för vad som har inträffat.
Är något felaktig i ett lager(för stor tolerans/spel) brukar detta visa sig tidigt i produktens livscykel.

Att lagren inte håller påstår dom kan bero på att jag monterat lagret fel eller att något i bilens framvagn påverkar lagren.... Är monteringen korrekt utförd.
Är resterande leder, bussningar etc kring installationen hela och el glappar.
Sådant kan påfresta övriga delar kring tex ett lager.
VI kan därmed ej förklara orsaken till detta.
Konstigt att då inte Bilprovningen påpekat detta.
Försökte också vända mig till butiken i Borås och de var först positiva till reklamation men skulle kolla högre upp... Och då blev det nej!

Lagren monterades enligt de anvisningar som finns i Hayens och på nätet .Hjulnavet drogs fast korsvis i två steg med 20 och 45 Nm samt vinkeldrogs 60 grader navbulten 35Nm + 90 grader. Bilen är av den modell som har bult mot drivaxeln.
Naturligtvis har jag kvar alla kvitton och besiktningsprotokoll som kan styrka körsträckan.

Jag har inget agg mot Biltema och har under många år köpt massor av bra grejer där inte minst verktyg men kommer fortsättningsvis handla saker som slits av mil på annat håll. Så lämnar exempelvis V-parts 3 års garanti på hjullagren vilket ju hjälpt i detta fall!

Jag har aldrig tidigare skrivit något på detta forum men läst massor som jag haft mycket nytta av vid mitt mekande och skriver detta enbart för att hjälpa andra från att slippa byta hjullager varannat år!





.
av NilsO
#1180984
Om man sammanfattar lite:

Första lagret av typ A gick sönder efter 3500 mil och 3 år (eller aningen mindre?). Reklamationen godkändes.
Andra lagret av typ A gick sönder efter 5000 mil och 3 år (eller aningen mer?). Den reklamationen godkändes inte.

Lagret av typ B monterade du 2016, och det har åtminstone hållit hittills.

Kan det möjligen vara så att den första reklamationen var inom treårsgränsen, men den andra var över tre år?

(Skriver inte för att ifrågasätta vad du skriver, försvara Biltema eller försäljare och tillverkare av dåliga reservdelar :) Ville bara förstå hur turerna egentligen gick.)
av HenkeAl
#1181013
Det andra lagret gick ju också sönder inom 3 år från inköp ändå godtogs inte reklamationen. De kan ju tydligen inte erkänna att typ A inte håller...Att godta reklamationen vore ju att erkänna detta. Samtidigt är ju både prishöjning och det ändrade utförandet bevis i sig för att de ursprungliga lagren var undermånliga! Att fråga om leder och framvagn är felfria bevisar ju hur dumma de är. Hur skulle dessa delar kunna påverka lagret?
Tror de fått så många reklamationer att någon högre upp sagt stopp! Det kostar ju på att åka runt och visa upp sig i flygplan från andra världskriget........
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1181028
3500 mil är rätt normalt att eftermarknadslager håller, oavsett biltema eller blå kartong. Dom är byggda för att gå sönder, så är det..

I vissa fall kan man tjäna på att plocka lager från en skrotad bil, om man hittar en med orginallager. Orginallagren som monterades från fabrik är byggda för att hålla så länge som möjligt. dvs, så dom slipper byta på bilens garanti... dom är smarta vettu ;)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1181054
800serien skrev:Skrämmande "kvalité". Man ska undvika Biltemagrejer och liknande.
Du menar eftermarknadsdelar? :D

Köpte säkert 4-5 hjullager på BDS till förrförra bilen, de höll med en 3500-4000 mil. Köpte iaf "Volvo Original" eftermarknads till förra och de höll i alla fall 5000 mil. Men det kan ju varit tillfälligheter med. Kanske var den billigare firman som köpte BDS-lager inte så bra på att montera dem heller :)

De som beställer lagren vet precis vad de gör, man beställer en viss kvalitet och det är de vi sedan köper. Är man duktig på sådant kan man säkert hitta lager som håller längre än bilens garanti. Men var börjar man leta?
Användarvisningsbild
av Toy
#1181057
Jag fick i våras reklamera ett Biltema hjullager som höll 3 månader/420mil.
Inga som helst problem att få ett nytt direkt i butiken, dock trist när delar inte håller förväntad kvalitet.
av SubMarine
#1181120
Jag måste haft tur med mina biltema-lager då de haft en livslängd på ca 9000 mil för mig (bytt 2x per sida nu vid 38000 mil på bilen). Sen känns det väl rimligt att framvagnen i övrigt kan påverka lagret? Är hjulinställningen helt fel så borde det kunna bli snedbelastningar i lagret vilket leder till ökat slitage.
av TobbeViktor
#1181217
Min upplevelse av hjullager är också att det beror väldigt mycket på hur framvagnen mår i övrigt. Dåliga dämpare och bussningar m.m bör ju belasta andra delar.
Bytte en hög med hjullager och bärarmar på min S70 innan jag till slut bytte dämpare och fjäderbenslagringar.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]