Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Croes
#1180952
Hej alla!

Idag när jag åkte till jobbet så uppstod ett mycket märkligt problem jag aldrig sett tidigare.

När jag körde så dog radion helt plötsligt. Tänkte inte mer på det men det hände hela tiden då och då (5-10min mellanrum). Det som hände var att ABS lampan blinkade till och i samband med det så dog radion. Dock så märkte jag inget när jag körde. Så bilen verkade rulla på som vanligt utan problem men det var som om strömmen till just radion ballade ur. Såg också att när strömmen "glappade" så hackade också vindrutetorkarna till samtidigt som radion "startade om".

Kan det vara så att en säkring är på väg att ge sig eller att ett relä ger sig? Strömproblem i bilar är nåt jag inte har koll på alls. Eller kan ex. ABS givare som glappar påverka andra strömanvändande enheter i bilen?
av Rådlös
#1180969
Säkringar fungerar inte så. Antingen leder dom eller så är dom brända. Det finns inga mellanlägen. Däremot kan det ju vara glappkontakt, men det finns 100 andra ställen där detta kan uppstå. En metod att försöka hitta sådant är att "koppla på" den enhet som krånglar. Sedan drar man lite försiktigt i dom aktuella kablarna, drar och ruskar lite måttligt i kablarna och kollar om det visar sig var en eventuell glappkontakt finns. Man kan vara hjälpt av en multimeter och ett kopplingsschema också.
av Kena
#1180970
Låter som det klassiska glapp i tändningslåset syndromet. Pröva vicka lite i nyckeln med motorn igång och se om du kan provocera fram felet igen.
av MickeM
#1180975
Och batterianslutningarna sitter....?

Alternativ en kortslutning någonstans, tex skavd kabel mot järn.
Är vägg-gupp inlandade?

Glöm abs-sensorerna!
av Croes
#1181549
Tjena!

Provade o skruva åt batteranslutningarna och så fungerade det bra igen. De verkade ha suttit lite löst. Antagligen har jag glömt o skruva åt de när jag haft ur batteriet. Nu fungerar det i alla fall så tack för hjälpen!
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]