Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Biro
#1180266
Hejsan!

Har en V70 t5 - 97 som börjat börjat låta illa..
Lånade ut bilen till farsgubben för någon vecka sedan och han åkte iväg på ett ärende.
Väl där så påpekar kompisen att den tickar lite. Varpå dom kollar oljestickan å det var lite lite så dom fyllde på till bra nivå.
Men bilen fortsatte ticka, så när jag fick tillbaka den hade jag i en flaska STP oil treatment och den blev tystare efter några dagar fast tickandet fanns fortfarande där.
Men häromdagen när jag var ute och for, så helt plötsligt börjat den klocka mer än att ticka, så bogserade den hem direkt när ljudet uppstod.
Nu har den bara stått tills idag när jag startade den så tyckte jag klonket blivit lite tystare igen men det finns när och är fortfarande ganska högt..

Har ett filmklipp på ljudet från idag, svårt att lokalisera riktigt, men låter som det kommer från bak/centrum av motorn.


Är det möjligtvis en ventillyftare som fastnat eller kan det vara vevlager etc?
Det låter som det kommer från toppen och inte längre ned. Så känns mer som att det är en/flera lyftare?
Och ljudet följer med varvtalet och blir snabbare.

Har ni några frågor är det bara att skriva i tråden
Undrar även hur mycket jobb det är att byta lyftare/vevlager själv på en V70 t5 -97.

Mvh Andreas.
#1180286
Att bara lyssna blir lite svårt. Lyftare, krökta vevstakar och vevlager kan låta rätt lika. Men vevlager är inte omöjligt. Ta bort tändstiftskåpan och lät den gå på tomgång. Prova sedan att dra loss en tändhatt och lyssna. Är ljudet kvar så sätt tillbaka hatten och upprepa på nästa cylinder. Försvinner ljudet när man lossar en hatt så bör man räkna med att vevlagret på den cylindern är dåligt.
av Biro
#1180296
Marlboroman skrev:Att bara lyssna blir lite svårt. Lyftare, krökta vevstakar och vevlager kan låta rätt lika. Men vevlager är inte omöjligt. Ta bort tändstiftskåpan och lät den gå på tomgång. Prova sedan att dra loss en tändhatt och lyssna. Är ljudet kvar så sätt tillbaka hatten och upprepa på nästa cylinder. Försvinner ljudet när man lossar en hatt så bör man räkna med att vevlagret på den cylindern är dåligt.
Jo jag förstår att det är lite svårt att diagnostisera via bara ett ljudklipp etc, men tänkte att det kanske kunde hjälpa lite på traven iaf :lol:
Har även som du nämnt plockat bort en tändhatt i taget och det knackandet återstår ändå. Kan man räkna bort vevlagret isåfall?

MVH

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen