Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ColdCreak
#1180176
Hej,
Har problem med en 850 år 1996, Det började med att den dog 400meter hemmifrån och vägrade starta.
Drog hem bilen fick igång den hemma och konstaterade att den tappar soppatrycket. Den drog bränslepumpsrelä ca 3 sekunder vid tändning och stänger sedan av pumpen som den ska. När man startar motorn drar aldrig reläet igen så den suger ur den bensin som finns i railen och sedan dör den. :evil:

Byglade pumpen så den går hela tiden vid tändning då startar den och går som den ska, köpte därför ett nytt bränslepumpsrelä eftersom det är vanligt fel på Volvo. Nu startar bilen på första försöket och går men stänger man av den och provstartat den igen så blir det samma symtom som innan, motorn går tills railen är tom på bensin för pumprelä drar inte igen när motorn startar trots att den bygger upp tryck i ledningen som vanligt varje gång. väntar man en stund 20-60min så startar den på första igen och ibland men ganska sällan på andra startförsöket också sen är den tillbaka i sitt felläge igen.

Skruvat bort och kollat kamaxel och vevaxel givaren efter fysiska skador men dom ser hela och rena ut, när bilen går som vanligt är det inge problem med tändning eller varvräknare vilket känns som man kan utesluta dom givarna.

Har ni några förslag på mer grejer att kolla upp?

// Daniel
av ColdCreak
#1180379
Tack för svaret.
Det är en -96 dom har inte antennring utan en lös kodad pinne som man stoppar i ett hål nära nykeln.
Men startspärren är förbikopplad och bortplockad på denna sedan tidigare då startspärren krånglade :-)-)
av ColdCreak
#1180419
Denna har inte antennring, har pinne och uttag kvar, svarta startpärrsdosan är bortplockad och förbikopplad.
1996a enligt papperen, kan vara en tidig det vet jag inte. Den är lite udda har inte Bosch motronic ECU heller utan en Siemens :D
Användarvisningsbild
av nikongubben
#1188899
Volvo 855-94. Startproblem. Automatlåda. Startpinne bortplockad sedan länge. Har funkat jättebra. Nu vägrar strtmotorn att slå till. Hör bränslepump i 3 sek, klickar i solenoiden, men kuggkransen (bendixdrevet) går tydligen inte ut och drar igång startkransen. Med andra ord, stendöd. Hade problem med lådan, min mekaniker fixade detta. Bytte i samband med detta 3 lite automatolja. Nu verkar det som oljan (motor eller låda) pytsat ut och runnit över startmotorn. Kladdigt. Kan det ha kommit olja i kuggkransen, så att den backat ihop, Nyladdat batteri (14,3 volt). Någon som har någon tanke bortom mina. Vet att det är en d-a massa relä och annat som skall slå till. Är absolut en 5-5 när det gäller bilar.
av MickeM
#1188953
Dålig kontakt i startkontakten vid startnyckeln, så solenoiden inte orkar nog långt för att kontakten ska starta själva elmotorn?
Trasig kontakt i solienoden som startar själva elmotorn i startmotorn? (Längst bak på solenoiden)
Dålig kontakt på grova kabeln mellan startmotorn och batteriet?
Bilmotorn eller startmotorn har skurit och sitter fast?

Oljeläckaget låter inte bra, och måste ses över, men troligen påverkas inte startmotorn.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1188961
Om du hör solenoiden på startmotorn slå till ligger ju felet troligen i solenoiden, startmotorn eller strömförsörjningen till den samma...

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]