Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baxtex
#1179913
Har en S70 som nyss rullat 21 000 mil och gått igenom besiktningen efter att stått stilla i två år. Nu när det är lite varmare har jag använt AC:n mycket. Har då märkt att det droppar relativt mycket vatten under bilen (Vet att det ska droppa lite grann men detta är alltså rejält) samt att kompressorn(?) gör ett rasslande ljud när AC:n är på. Jag har inte tillgång till någon bra kamera men jag hittade en film på youtube med samma sympton:


Är det någon som känner till "problemet"? Satte det inom citationstecken eftersom det inte är något problem egentligen, men är det kanske tecken på att AC:n börjar bli kass?
av Baxtex
#1179924
Perra83 skrev:Ljudet låter som ett lager börjar bli dåligt.

Vattnet under bilen ska du vara glad för. Då är dränering inte tät vilket den inte ska vara heller.

Jag tänkte också det, men det kan väl inte vara själva remhjulet, det snurrar ju även om AC:n är på eller av.
av MickeM
#1179926
Remhjulet snurrar alltid, ja.
Men själva kompressorn stannar.

Låder det endast när kompressorns magnetkoppling har dragit är det kompressorn i sig, och byte krävs.
Inget man renoverar hemma.
Men låter det även när kompressorn släppt, dvs alltd, är det frigångslagret till remskivan.
Det lagret kan bytas, om man först demonterar magnetkopplingen.

Men säkerställ först att det verkligen är kompressorn som låter.
Är det vattenpumpen eller nån spännare till kamremmen har du snart kamremsbrott och motor-ras!

Ta en järnbit tex fil eller helst nått längre, och sätt den dikt mot misstänkt område och lägg mot örat ellet pannan direkt mot.
Flytta runt och lyssna på flera ställen. Du hör då extremt tydligt vart ljudet kommer ifrån.

Tex Biltema säljer också stetoskop för ändamålet för billig peng.

Då kan man tom höra vilken ände av en kompressor eller generator som låter.
Det kan ju vara servopump, generator eller spänn-rullen också.

En kass VVT-enhet brukar inte låta så. (Endast -99 och nyare)
av Baxtex
#1179953
MickeM skrev:Remhjulet snurrar alltid, ja.
Men själva kompressorn stannar.

Låder det endast när kompressorns magnetkoppling har dragit är det kompressorn i sig, och byte krävs.
Inget man renoverar hemma.
Men låter det även när kompressorn släppt, dvs alltd, är det frigångslagret till remskivan.
Det lagret kan bytas, om man först demonterar magnetkopplingen.

Men säkerställ först att det verkligen är kompressorn som låter.
Är det vattenpumpen eller nån spännare till kamremmen har du snart kamremsbrott och motor-ras!

Ta en järnbit tex fil eller helst nått längre, och sätt den dikt mot misstänkt område och lägg mot örat ellet pannan direkt mot.
Flytta runt och lyssna på flera ställen. Du hör då extremt tydligt vart ljudet kommer ifrån.

Tex Biltema säljer också stetoskop för ändamålet för billig peng.

Då kan man tom höra vilken ände av en kompressor eller generator som låter.
Det kan ju vara servopump, generator eller spänn-rullen också.

En kass VVT-enhet brukar inte låta så. (Endast -99 och nyare)
Tack för ett givande inlägg!

Ljudet kommer och går så det låter som att det kan vara det där med magnetkopplingen då. Det är garanterat inte kamremmen eller vattenpump, bytade alltihopa för en månad sen. Missljudet försvinner helt om jag slår av AC:n i bilen, så det känns inte heller som att det har med servopumpen eller något att göra. Kan det "hända" något om jag inte bytar i tid annat än att det är slut på kyla? Det låter inte fullt så dåligt som i videon jag länkade, men jag ska leta reda på en metallbit och testa om jag kan få fram exakt var ljudet kommer ifrån.
av MickeM
#1180190
E nsliten kompressor kan låta lite, men är det så högljutt som i videon, så rekomenderas att köra utan ac till det fixas, alt permanent utan ac.

Jag drabbades ac skuren ac-pump på en Kia Sportage 2001 en gång, och det blev skriiiiiiiik på multiremmen och luktade bränt gummi efter bara nån sekund.
Inget man missar och kör på.
Med AC'n avstängd, var det bara att köra. Lagades aldrig för det var en riktig skit-bil trots då endast 6 år gammal.
Men med en rejäl skopa otur och en från början dålig multirem så kan det gå så illa som Lucif3r säger.
#1180203
Kompressorn på min 940 väsnas lite men då har den ju i princip gått konstant under bilens 25 år. Det konstaterades på AC-verkstad att kompressorn var sliten och att jag måste byta om det skulle tystna. Men det låter inte som i videon, det är ett tydligt surr/brummande som hörs när magnetventilen slår till och som följer motorvarvet.
#1180655
Lucif3r skrev:Ptja, totalhavererar lagret så kan det ju ta stop, och remmen slits av på nolltid, och i extremt olyckliga fall slår sönder kamkåporna och tar med sig kamremmen på köpet.
Krävs väldigt mycket otur för att det ska bli så illa, men det har hänt.
MickeM skrev:E nsliten kompressor kan låta lite, men är det så högljutt som i videon, så rekomenderas att köra utan ac till det fixas, alt permanent utan ac.

Jag drabbades ac skuren ac-pump på en Kia Sportage 2001 en gång, och det blev skriiiiiiiik på multiremmen och luktade bränt gummi efter bara nån sekund.
Inget man missar och kör på.
Med AC'n avstängd, var det bara att köra. Lagades aldrig för det var en riktig skit-bil trots då endast 6 år gammal.
Men med en rejäl skopa otur och en från början dålig multirem så kan det gå så illa som Lucif3r säger.
Tusan. Jag har bytt multiremmen också, men då märker jag nog innan den smäller helt :S
frasse4 skrev:Kompressorn på min 940 väsnas lite men då har den ju i princip gått konstant under bilens 25 år. Det konstaterades på AC-verkstad att kompressorn var sliten och att jag måste byta om det skulle tystna. Men det låter inte som i videon, det är ett tydligt surr/brummande som hörs när magnetventilen slår till och som följer motorvarvet.
Min låter inte heller så mycket som i den videon, fungerar troligen ett tag till. :)
#1181738
Vattenmängden under bilen varierar med temperaturen ute av två orsaker.

Vatten frigörs när luften kyls och eftersom varm luft kan innehålla mer fukt än kallare luft ökar vattenmängden som syns under bilen.
Detta också eftersom AC behöver kyla mer ju mera varmt det också är ute.

//Amme

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]