Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hetsgunnar
#1178811
Hej, när man ska fylla på bromsvätskan så står det "Warning clean filler cap before..."" eller något liknande så jag undrar bara hur man gör det. Är det bara att ta upp och tvätta det i vanligt vatten då eller?
av Xanthopteryx
#1178832
hetsgunnar skrev:Hej, när man ska fylla på bromsvätskan så står det "Warning clean filler cap before..."" eller något liknande så jag undrar bara hur man gör det. Är det bara att ta upp och tvätta det i vanligt vatten då eller?
Ohnej, inget vatten! =)
Ta en fuktig trasa och torka rent locket samt anslutning till. Torka sedan torrt med trasa/papper.
Sedan kan du öppna. Det är för att man verkligen verkligen inte vill ha ner skräp i vätskan.

Varför behöver du fylla? Läcker det?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1178852
Fylla på bromsvätska ska man aldrig behöva göra... Gör man ett bromsarbete där man behöver tappa ur vätska så är det smartare att tappa ur all vätska och fylla på ny fräsh.
Bromsvätska åldras, det samlas kondens i den med åren som sänker kokpunkten = markant sämre bromsar.
Användarvisningsbild
av hetsgunnar
#1179051
ok tack,
Ja det läcker tydligen lite vid höger bak och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Men jag tog av hjulet och torkade rent sedan skruvade åt muttern som satt ansluten mellan röret och bromsen. Det verkar som att det inte läcker längre men det återstår att se. En fråga bara, är det okej att dra åt den muttern eller är det en justeringsmutter till bromsarna? Tanken slog mig efter.
av MickeM
#1179069
Mutter?
På anslutningen?
Va?

Menar du bromsrörsnippeln?
En sexkantskruv med röret igenom sig, kan man säga.
Dom ska inte vara lös, men heller inte sitta stenhårt, men bättre det än lös. Ingen mening att släppa efter nu.

Kolla nu upp mycket noga att det blev tätt.
Rengör noga från all Bromsvätska, och starta motorn och tryck åtskilliga gånger på bromsen så hårt du bara orkar.
Ge järnet!
Friska bromsar pajar du inte så.
Pajar det, ska du vara glad att det skedde stillastående, och inte när du behöver dom som bäst.

När du gjort detta så kollar du läckstället igen, om det fortfarande är torrt.
Upplever du att pedalen sakta sjunker när du håller broms, är det ett tecken på fel, och ska åtgärdas genast!
Användarvisningsbild
av hetsgunnar
#1179275
Nej, jag menar den här muttern http://imgur.com/a/3ri5W. Jag bromsade som en galning och det verkar inte som att den läcker mer. Men bromsen tar lite för långt ner tror jag. När jag trycker allt vad jag har så går den i mattan. Om man pumpar pedalen så känns den lite svampig och låter det som luft åker ut någon stans. Men det har den alltid gjort så länge jag ägt den, frågan är bara om det kan vara en början på något allvarligare fel.
Tror ni att det är okej att fortsätta köra?
av rid54
#1179368
Jag tycker det låter lite vanskilgt att du kan trampa pedalen i mattan. Troligen finns det nån brist i systemet, typ en dålig slang eller att det kommit in luft (kanske igenom den läcka du nämner). Eller nåt annat som inte är bra. Jag skulle föreslå, att du helt enkelt ber en verkstad kolla bromsverkan och gå igenom slangar, kopplingar och ledningar. Om du inte själv vill ge dig på systemet, förstås, men det är ju ett rätt kritiskt sytem och viss vana krävs.

Ljud som av luft som strömmar kan komma från servoenheten och det är nog inte helt orimligt, den jobbar ju med luft (med undertryck iofs, men ändå). Problemet ligger nog inte där, utan mer i hydraulikdelen.
av MickeM
#1179426
Håller med föregående.

Kör inte bilen utan utredning.
Sjunkande pedal tyder på läckage eller luft.

Du kan ju börja med att lufta hjulet där du hade läckan.

Att det pyser när du bromsar med motorn igång är vakuumet som ger servoverkan. Skall dock 8nte fortsätta pysa nör pedalen är stilla.
Med motor av har du vakuumhjälp de första två tre bromsningarna bara.
av Kena
#1179521
hetsgunnar skrev:ok tack,
Ja det läcker tydligen lite vid höger bak och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Men jag tog av hjulet och torkade rent sedan skruvade åt muttern som satt ansluten mellan röret och bromsen. Det verkar som att det inte läcker längre men det återstår att se. En fråga bara, är det okej att dra åt den muttern eller är det en justeringsmutter till bromsarna? Tanken slog mig efter.
Jag har lite svårt för att tro att läckaget har självtätat sej (hur det nu har kunnat börja läcka är ju ett mysterium i sej). För att vara säker på att det inte fortsätter läcka så rekommenderar jag att sätta dit en ny nippel och kona om röret. Jag gissar att du lämnar in jobbet till en verkstad för det är inte helt enkelt att göra + att man måste köpa lite verktyg. Om/när du lika gör det så be dem samtidigt kolla så båda kolvarna rör sej i oket. Det är rätt vanligt att inre kolven sitter fast och då måste man byta oket vilket samtidigt innebär att man kan kan fixa läckaget samtidigt. Vips så har du sparat lite pengar på att göra 2 flugor på smällen.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]