Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av granfinale
#1178651
Hej,

Behöver lite tips.

Har en 05:a C70, att fälla taket har inte varit några problem alls.
Gör som man ska göra, handbroms i, P läge i och trycka på knappen.

Nu har den börjat strula lite, verkar som om det är glapp någonstans.
Lampan blinkar men inget händer, och ibland så funkar det att fälla taket.
Sist när den strulade så lossade jag handbromsen ett par ggr och mellan varje gång tryckte jag på knappen.
Vågar inte fälla taket tills jag hittat felet eftersom man ev inte får upp det om det regnar t.ex ;)
Någon som har ett tips om var felet ev kan vara? någon som råkat ut för samma problem?

Med vänlig hälsning,

Uffe
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1179193
Ingen aning men det är förmodligen en massa mikrobrytare som ska känna av i vilket läge taket befinner sig i, möjligt att någon av dom är trasig.
av Kena
#1179277
Jag är inte insatt i hur det fungerar men eftersom jag kan el så kan jag hjälpa dej lite. Du skrev "Lampan blinkar men inget händer, och ibland så funkar det att fälla taket." Ska lampan blinka när det är ok att fälla upp taket? eller blinkar den när man trycker på knappen för att fälla upp taket? I så fall så verkar ju inte felet vara på brytarna som känner av att det är ok att fälla upp taket. Då borde det vara fel på de funktioner som gör jobbet att fälla upp taket och det skulle kunna vara knappen du trycker på, reläet som startar motorn eller motorn, kablaget eller att det inte finns spänning i manöverkretsen (knappen och reläspolen kanske något mer?) eller spänning i motorkretsen. Sedan kanske det finns något som känner av att taket går tungt att fälla upp/ned men det vet jag ingenting om. Men för att underlätta felsökning så är det bra att kunna mäta spänning och ringa in felet.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.