Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
#1176523
Hej!

Helt ny här och tämligen okunnig om bilar. Men, jag gav mig i alla fall på att byta stötdämparna bak på min V70-1998 2.5 liters. Den vänstra gick bra, men när jag skulle lossa den högra så sitter bulten stenhårt. Kör med 5-56 och borstar med stålborste, efter en stund ger jag mig på den och drar allt jag kan varpå bulten går av, precis vid huvudet. När jag tar ut den avbrutna delen ur hylsan så är den uppäten av rost inifrån, det är ett stort hål inuti bulten.

Men, det finns lite gänga kvar så att jag kan få dit dämparn och en mutter. Dock utan låsbricka, därtill är skruven för kort. Alltså sitter dämparn kvar men det är klart att det inte är någon lösning i längden. Behöver man byta bärarmen eller kan man få ut fästbulten t ex genom att borra ut den?
Vad är bäst tro, att försöka få dit en ny bult eller byta bärarmen? Har sökt lite i gamla trådar och flera gav det svaret att byta hela bärarmen.
Antar att fästbulten inte går att köpa separat? Sitter den nitad eller svetsad i bärarmen?

Med vänlig hälsning Stefan!
Användarvisningsbild
av Nexus
#1176544
Jag drog av bulten på syrrans V50. Kapade bort och svetsade dit en pinnbult med mutter istället.
Du kan möjligtvis inte få på en låsmutter ?
Du kan inte byta "bara " bärarm utan det blir till byta hela bakaxeln.

volvo_s70,_v70,_v70_xc_1997_bakaxel(1).jpg
volvo_s70,_v70,_v70_xc_1997_bakaxel(1).jpg (50.01 KiB) Visad 2088 gånger
av StefanNkpg
#1176549
Aj fan.. kan man svetsa den på plats så att säga eller måste man ta loss hela bakaxeln? En låsmutter blir nog svårt, kvarvarande skruv är så kort. Meken på verkstaden sa att det inte gick att skarva på en ny bult på den gamla avbrutna.

Men som du sa, svetsa dit en ny om man kapar den gamla borde väl funka? Eller smälter bussningen inne i konan då?
av nissesvolvo
#1176575
Råkade ut för samma sak. Jag löste det genom att ta bort pinnbulten och sätta dit en skruv med låsmutter istället.
Har funkat i tre år nu. Gått igenom besiktningen med det. Lite lättare att ge sig på det än å byta ut hela bakaxeln.
av StefanNkpg
#1176578
Ok!

Ska åka ut till en gubbe med svets som får titta på den. Tänker att det måste gå på nåt sätt att svetsa dit en ny bult eller skruv, istället för att byta hela bakaxeln... :) :)
av SubMarine
#1176648
Jag har också lyckats dra av den på högra sidan. Köpte en halv bakaxel på skroten och bytte. Var faktiskt inte så jobbigt, tog några timmar. Alla bromsledningar etc sitter på den vänstra delen av bakaxeln så man behövde inte lossa så mycket.
av StefanNkpg
#1176674
nissesvolvo skrev:Råkade ut för samma sak. Jag löste det genom att ta bort pinnbulten och sätta dit en skruv med låsmutter istället.
Har funkat i tre år nu. Gått igenom besiktningen med det. Lite lättare att ge sig på det än å byta ut hela bakaxeln.
Menade du att du kapade bulten vid konan, och svetsade dit en ny?
av nissesvolvo
#1176698
Nä jag tog bort pinnbulten helt, eller rättare sagt borrade ett nytt hål som delvis va i pinnbulten. Det delen på insidan som satt kvar sågade jag bort. Sedan en genomgående bult bara. Om intresse finns så kan jag ta ett kort imorgon em och lägga upp här....
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]