Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1175498
Hej!!
Jag köpte en 855-97a med 5252s motor.
Den funkade bra dom 12 första milen. Sen började den och bröla vid var runt 4000 varv... strax därpå samma sak vid 2000 varv. Helt orkeslös..
Har bytt flamfälla, gjort ren vevhusventiltionen (igenbäckad) oljefälla, bensinpump, lambdasond, vattenpump, kamrem, multirem, fördelarlock, rotor, bränslefilter, tändstift, givare till undertryck luftsug.. gick lika dant!!
En polare kom med en felsökningsmeckapär och den visade på felkod 120? trottelspjällsgivaren.. rengjort gasspjället, och då gick den kanon på tomgång!! (Väntar på givaren som är beställd)
Men brölar vid 1500 varv. Pedalen i plattan och inget händer..
Nu är den nerplockad igen.. och min fråga är.. Vi skall nolla motorn. När kamremskuggarna står som dom skall och vevaxeln lika så.. då felar märkningen på rotorn c:a 3 mm. Kan det vara felet?? Och OM, hur fixar man det??
Hoppas på tips från er kunniga.
Gulla
#1175510
Kuggarna på kamremshjulen är lite farliga att gå efter eftersom dreven är justerbara. Så gör man ingen egen märkning kan det bli spännande. Enklaste sättet att kolla om kammen står rätt är att ta bort rotorn och plåten den sitter på så man ser det frästa spåret i bakänden på kammen. Det spåret ska vara parallellt med delningsplanet mellan topphalvorna.
#1175658
Tack för tips!!
Antagligen gjorde vi ett generalfel första gången vi kollade inställningarna på kamremmen.
Ena hjulet var ok det andra 2 kuggar fel, samt en kugg fel på vevaxeln. (Blev glad, när man hittat felet, amatör som jag är)
Därför rev vi kamremmen... utan och kolla hur den exakt stod då.
Men har nu tagit bort bakstycket på rotorn och justerat kamaxeln. Den stod c:a 2 mm fel mot märkningarna.
Nu stämmer märkningarna på rotorn, samt kamremshjulen.
Svetsade ihop en tolk.. så nu är de hjulen låsta. Remmen passar åxå med kuggen (det gjorde det inte förra gången på kamremsdreven.)
Det sista för i kväll blev att trycka ihop spännaren.
Är vi på rätt väg?
#1175668
Hej! Jag har bara gjort detta på 20v-motorer, men principen borde vara densamma: Markeringen på oljepumpen ska vara i höjd med en "dal" på vevaxelns remskiva. Kolla länge och noga så hittar du nog markeringen på kuggarna. Då vet du att vevaxeln står rätt.
Sen ser du till att kamaxlarna är låsta exakt rätt.
Lossa nu kamdreven från kamaxlarna.
Häng på remmen.
Montera spännaren och släpp loss den: remmen spänns.
Skruva fast kamdrev på kamaxlarna.

Klart!
#1175670
taxi skrev:Hej! Jag har bara gjort detta på 20v-motorer, men principen borde vara densamma: Markeringen på oljepumpen ska vara i höjd med en "dal" på vevaxelns remskiva. Kolla länge och noga så hittar du nog markeringen på kuggarna. Då vet du att vevaxeln står rätt.
Sen ser du till att kamaxlarna är låsta exakt rätt.
Lossa nu kamdreven från kamaxlarna.
Häng på remmen.
Montera spännaren och släpp loss den: remmen spänns.
Skruva fast kamdrev på kamaxlarna.

Klart!
Ja, markeringen är i dal på vevaxeln.
Men vad menar du med lossa kamdreven från kamaxlarna, sen hänga på remmen?
#1175673
GullaVacker skrev:Men vad menar du med lossa kamdreven från kamaxlarna, sen hänga på remmen?
Eftersom man har kammarna låsta med en tolk så kan man lossa lite på dem 3 bultarna som håller fast kamdreven så dem går att röra. När spännaren drar åt remmen så kan dreven röra sig utan att ändra kammarnas lägen. När spännaren spänt upp remmen då drar man åt bultarna igen.
#1175685
Japp, och om man inte gör så, t ex genom att låsa dreven istället, så kommer istället hela kammarna röra på sig när spännaren och drev-låsningen släpps, och vips så har man felställda kammar.

Därför kan man ej heller gå efter markeringarna på dreven, för dom kan peka vart tusan dom vill om det är så. Brukar väldigt ofta vara så att OM dreven "står rätt", så står kammarna fel. Min egna t ex så stod markeringarna "rätt" på, men kammarna stog ½kugg fel vardera.
Nu står insugsdrevet typ 2kugg fel och avgasdrevet 1kugg, men kammarna står så rätt som dom bara kan stå. Tror aldrig bilen haft så rättsställda kammar förut, förutom när den rullade av produktionsbandet :roll:
#1175828
Nu ger jag upp kamremmseländet.. Ingen skillnad.. ok på tomgång, å bröööölar på 1500 varv.
Hade beställt en Gasspjällslägesgivare, BOSCH (0 280 122 001)men den fanns inte i lager tydligen.
En fråga.. fick ett tips att OM man skall byta den, bör man köpa med spjällhus, för då slapp man justera med bladmått.. jag har ingen aning, men verkar skumt!! Hittar inget på nätet om det.
Någon som vet?
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]