Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1175432
Så var det äntligen dags för Blås besiktning. Det gick åt helvete på ren svenska.
Vägmätaren, den trasiga ACn och radion med ljud som åkte berg-och-dalbana brydde sig de inte alls om. "Det får intresseklubben ta hand om :lol: " som besiktningsmannen sa.
Däremot var det desto värre med bak-bromsarna. Att bromsskivorna bak var lite yt-rostiga visste vi sedan tidigare. Nu var de dock fullkomligt sönderrostade - så sönderrostade att det t.om. rasade rost från de om man knackade på dem. :roll: Märkligt nog tog dock höger bak helt okej (1.7 tror jag det var?) medan vänster bak bara tog 0.3.......... Det blev med andra ord 2a på det.
Vi besiktigade också mitt hästsläp (Tranesläpet 130T -01) samtidigt. Dennes vanliga bromsar tog perfekt och jämnt, 1.9 resp. 1.8 vilket tydligen var riktigt bra för att vara ett så gammalt släp. Parkeringsbromsen tog dock 0.1 efter 3 om-mätningar (på de första 2 st 0.0.........). Så den fick ju 2a på det såklart.

Ordinationen från besiktningsmannen var att byta bromsskivor, och när vi ändå håller på, belägg, bak på Blå. På släpet skulle man tydligen dra åt någonting förstod jag det som?

Frågan är nu bara vad man gör av skiten. Pappa säger att det kommer kosta minst 10 000 kr, troligen upp emot 15 000 kr, att få igenom dessa 2 genom besiktningen igen. Är det ens värt det? Jag menar, vi köpte trots allt Blå för 8 000 kr, och släpet för 17 000 kr. Ska man bara skrota de? Eller går det att fixa för någorlunda rimlig penning? Kan man få bromsbelägg/skivor bytta för under 10 000 kr? Är det jättekomplicerat att fixa en parkeringsbroms?
#1175436
beläggen går väl gissningsvis på 3-400 kr. skivorna 700-1000 kr. dock har nog iaf oket på sidan som inte alls tog rostat ihop och dom är ju lite dyrare kring 1500 kanske om det nu inte räcker med att ta isär och rengöra/motionera och smörja upp. p-bromsen på släpet räcker nog med att justera vant skruven som sitter på stången från påskjut till wire. bromsarna är bra eftersom dom tog så bra
#1175442
Siffrorna på bromsarna 1,7 eller 0,3. Jag frågade när jag besiktade min förra bil. De gick "bara" upp till 1,0. Besiktningsmannen sa,spelar ingen roll hur högt upp de går. Viktigare att de är jämna. Kommer inte ihåg hur mycket det fick skilja i procent
#1175443
Lillarapunzel skrev:
Derank skrev:Ochså var det igång igen.....

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Jag behöver seriös hjälp, annars riskerar bådadera hamna på skroten.
Dina tvåor är ju lindriga. Bromsskivor och belägg. Eventuellt smörja upp bromsok,eller byta. Bromsok från skroten,belägg skivor nytt. Inga jättepengar.
Ger du upp med tvåor som dessa. Kan du få byta bil varje år. Dessa tvåor kan även mycket nyare bilar åka på
#1175453
osla skrev:beläggen går väl gissningsvis på 3-400 kr. skivorna 700-1000 kr. dock har nog iaf oket på sidan som inte alls tog rostat ihop och dom är ju lite dyrare kring 1500 kanske om det nu inte räcker med att ta isär och rengöra/motionera och smörja upp. p-bromsen på släpet räcker nog med att justera vant skruven som sitter på stången från påskjut till wire. bromsarna är bra eftersom dom tog så bra
Lät ju inte alls så dyrt och krångligt! Menar du alltså att man t.om. kan byta belägg/skivor själv?! :-O)
#1175454
snepo skrev:
Lillarapunzel skrev:
Derank skrev:Ochså var det igång igen.....

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Jag behöver seriös hjälp, annars riskerar bådadera hamna på skroten.
Dina tvåor är ju lindriga. Bromsskivor och belägg. Eventuellt smörja upp bromsok,eller byta. Bromsok från skroten,belägg skivor nytt. Inga jättepengar.
Ger du upp med tvåor som dessa. Kan du få byta bil varje år. Dessa tvåor kan även mycket nyare bilar åka på
Lät ju lite hoppfullt iaf.

Menar du alltså att även bilar från 2000-talet kan åka på detta?! Jisses......
#1175464
Om man kikar på t.ex.Skruvat så tar de 409kr/st för skivor,ok för 895kr och belägg för båda hjulen 219kr.
Du kan ju också söka på Biltema.Kolla upp hos mindre lokala verkstäder vad de skall ta för att byta dessa grejer.
Är du inte van eller ej har verktyg,så får du bita i det sura äpplet och leja bort jobbet.
#1175518
Som sagt, byte av bromsskivor och belägg bak är nått för intresserad hempulare.
Ingen konst.

Men orsaken är säkert kärvande bromsok.
Bör bytas båda bak för att funka i längden.
Inget svårt heller.

Kanske 2 tim arbete på verkstad för allt ovan..
Material = ca 2500kr för skivor, belägg och ok på tex Biltema vilket duger gott.
Lägg på 200kr om handbromsbackarna skall bytas också, och kanske 30min arbete. Max.

Bytte själv detta på min V70 år 2005 nyligen, så ja, det drabbar nyare bilar.

Ang hästsläpet, så är det märkligt att färdbromsen (påskjutsbromsen) skulle ta bättre än handbromsen.
Det är knappast ens möjligt, då den drar i samma stång, till och dessutom med längre slaglängd.
Det var inte "bromsreserv kort" du fick?
Då behöver bromsarna justeras.
Enkelt om man vet hur man gör.
Finns youtube filmer som visar.
Lite krångligare med boggiesläp, men samma princip.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]