- fre 26 maj 2017, 19:19
#1175432
Så var det äntligen dags för Blås besiktning. Det gick åt helvete på ren svenska.
Vägmätaren, den trasiga ACn och radion med ljud som åkte berg-och-dalbana brydde sig de inte alls om. "Det får intresseklubben ta hand om :lol: " som besiktningsmannen sa.
Däremot var det desto värre med bak-bromsarna. Att bromsskivorna bak var lite yt-rostiga visste vi sedan tidigare. Nu var de dock fullkomligt sönderrostade - så sönderrostade att det t.om. rasade rost från de om man knackade på dem. :roll: Märkligt nog tog dock höger bak helt okej (1.7 tror jag det var?) medan vänster bak bara tog 0.3.......... Det blev med andra ord 2a på det.
Vi besiktigade också mitt hästsläp (Tranesläpet 130T -01) samtidigt. Dennes vanliga bromsar tog perfekt och jämnt, 1.9 resp. 1.8 vilket tydligen var riktigt bra för att vara ett så gammalt släp. Parkeringsbromsen tog dock 0.1 efter 3 om-mätningar (på de första 2 st 0.0.........). Så den fick ju 2a på det såklart.
Ordinationen från besiktningsmannen var att byta bromsskivor, och när vi ändå håller på, belägg, bak på Blå. På släpet skulle man tydligen dra åt någonting förstod jag det som?
Frågan är nu bara vad man gör av skiten. Pappa säger att det kommer kosta minst 10 000 kr, troligen upp emot 15 000 kr, att få igenom dessa 2 genom besiktningen igen. Är det ens värt det? Jag menar, vi köpte trots allt Blå för 8 000 kr, och släpet för 17 000 kr. Ska man bara skrota de? Eller går det att fixa för någorlunda rimlig penning? Kan man få bromsbelägg/skivor bytta för under 10 000 kr? Är det jättekomplicerat att fixa en parkeringsbroms?
Vägmätaren, den trasiga ACn och radion med ljud som åkte berg-och-dalbana brydde sig de inte alls om. "Det får intresseklubben ta hand om :lol: " som besiktningsmannen sa.
Däremot var det desto värre med bak-bromsarna. Att bromsskivorna bak var lite yt-rostiga visste vi sedan tidigare. Nu var de dock fullkomligt sönderrostade - så sönderrostade att det t.om. rasade rost från de om man knackade på dem. :roll: Märkligt nog tog dock höger bak helt okej (1.7 tror jag det var?) medan vänster bak bara tog 0.3.......... Det blev med andra ord 2a på det.
Vi besiktigade också mitt hästsläp (Tranesläpet 130T -01) samtidigt. Dennes vanliga bromsar tog perfekt och jämnt, 1.9 resp. 1.8 vilket tydligen var riktigt bra för att vara ett så gammalt släp. Parkeringsbromsen tog dock 0.1 efter 3 om-mätningar (på de första 2 st 0.0.........). Så den fick ju 2a på det såklart.
Ordinationen från besiktningsmannen var att byta bromsskivor, och när vi ändå håller på, belägg, bak på Blå. På släpet skulle man tydligen dra åt någonting förstod jag det som?
Frågan är nu bara vad man gör av skiten. Pappa säger att det kommer kosta minst 10 000 kr, troligen upp emot 15 000 kr, att få igenom dessa 2 genom besiktningen igen. Är det ens värt det? Jag menar, vi köpte trots allt Blå för 8 000 kr, och släpet för 17 000 kr. Ska man bara skrota de? Eller går det att fixa för någorlunda rimlig penning? Kan man få bromsbelägg/skivor bytta för under 10 000 kr? Är det jättekomplicerat att fixa en parkeringsbroms?