Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1175523
MickeM skrev:Som sagt, byte av bromsskivor och belägg bak är nått för intresserad hempulare.
Ingen konst.

Men orsaken är säkert kärvande bromsok.
Bör bytas båda bak för att funka i längden.
Inget svårt heller.

Kanske 2 tim arbete på verkstad för allt ovan..
Material = ca 2500kr för skivor, belägg och ok på tex Biltema vilket duger gott.
Lägg på 200kr om handbromsbackarna skall bytas också, och kanske 30min arbete. Max.

Bytte själv detta på min V70 år 2005 nyligen, så ja, det drabbar nyare bilar.

Ang hästsläpet, så är det märkligt att färdbromsen (påskjutsbromsen) skulle ta bättre än handbromsen.
Det är knappast ens möjligt, då den drar i samma stång, till och dessutom med längre slaglängd.
Det var inte "bromsreserv kort" du fick?
Då behöver bromsarna justeras.
Enkelt om man vet hur man gör.
Finns youtube filmer som visar.
Lite krångligare med boggiesläp, men samma princip.
Lät ju väldigt smidigt! :-)-)

Nej, citat "Parkeringsbroms; Bromsverkan otillräcklig (på raden under) Bromsverkan: 0.1".
#1175542
Taxen47 skrev:Om man kikar på t.ex.Skruvat så tar de 409kr/st för skivor,ok för 895kr och belägg för båda hjulen 219kr.
Du kan ju också söka på Biltema.Kolla upp hos mindre lokala verkstäder vad de skall ta för att byta dessa grejer.
Är du inte van eller ej har verktyg,så får du bita i det sura äpplet och leja bort jobbet.
Jag kan rekommendera autodoc/bildelaronline24, absolut konkurrenskraftiga priser dock ska det handlas för 1500:- för att få det fraktfritt.

Det har varit problemfritt hittills för mig att handla från Tyskland (köper även Olja från tyska leverantörer), det kan vara bra att ha koll på recensioner och andras upplevelser av utlandshandel för alla blir ju inte nöjda med sina köp.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
#1179225
Fortsättning följer....

Pappa lämnade Blå till en bekants "mekaniker på hörnet" för bromsrenovering och ombesiktning.
Även om det primärt var vänster bak vi fått nedslag på renoverades båda bakbromsarna. Tydligen hade både belägg och skivor rostat fast så till den milda graden att belägget på vänster sida kom i 13 bitar.... :shock:
Mekanikern var helt förundrad över hur bromsarna bak öht kunde ta, som de såg ut.

Sen på besiktningen hade tydligen besiktningsmannen ironiserat över att mätarställningen på den ursprungliga besiktningen var 227922 mil, och detsamma nu, fast mekanikern uppenbarligen kom körande med bilen.... :lol:
#1179690
Köp inte delar från Mekonomen eller skruvat.se
Överpriser så det förslår :evil: .
Använder mig oxå av bildelaronline 24 .
Märkes delar till riktigt bra priser.
Har aldrig väntat mera än 2-3 dagar och hemleverans är det oxå. :D
Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortr&oum[…]

Så här kopplade vi kablarna. Sedan star[…]

Bakaxel äldre Duett

Glömde till lägga att vi är ifr&ari[…]