Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
#1174531
Har en V70 -00 har bytt fjäderben och efter det så när jag kör i väg så börjar antispinn jobba. Vad kan det vara för fel? Det var inte så innan jag bytte fjäderbenet.

Skickat från min E6853 via Tapatalk
av MickeM
#1174535
Har du skadat ABS sensorn, eller dess kabel?

Hade du ur drivknuten ur navet?
Då pajade kanske ABS-ringen på drivknuten. (Tagg ringen)
Den ringen kan ramla sönder ändå. Dom brukar vara väldigt rostiga
Finns ny för ca 100kr.
av Volvo_740_GLT
#1174548
Hade aldrig ur drivaxel. Jag var på bilprovningen och gjorde en ombesiktning i december och då fungerade allt och sedan har bilen stått tills nu och då kom detta problem. Får kolla kransen.

Skickat från min E6853 via Tapatalk
av Volvo_740_GLT
#1210969
Har äntligen fått ur tummen och bytte abskransen på vänster sida och den var av på ett ställe och bytte även häger abskrans som var ännu sämre.
Nu fungerar allting men abslampan släcks inte och antispinnlampan och även motorlampan kan tändas då och då.
Kan man nolla allt genom att ta bort plus kabeln på batteriet eller är det uppkoppling via datorn som gäller?
Användarvisningsbild
av 800serien
#1210999
Volvo_740_GLT skrev:Har äntligen fått ur tummen och bytte abskransen på vänster sida och den var av på ett ställe och bytte även häger abskrans som var ännu sämre.
Nu fungerar allting men abslampan släcks inte och antispinnlampan och även motorlampan kan tändas då och då.
Kan man nolla allt genom att ta bort plus kabeln på batteriet eller är det uppkoppling via datorn som gäller?
Norsk reset borde släcka lamporna, lossa minuspolen i någon minut.
av MickeM
#1211023
ABS lampan borde slockna själv, om allt är juste.
Mig veterligen finns inga fel som håller kvar ABS lampan om felsymptomen är borta.

Det är nog bara SRS som gör så.
SRS kan inte reset'as med annat än via OBD.

Även motorlampan slocknar själv, om felet inte uppkommit under ett antal cykler vars antal är beronde på felet i fråga.

Felkoderna finns dock alltid kvar i respektive styrdon att läsa ut, men då som "ej aktiva".
av LOB
#1211038
Det rekommenderas att man inte tar ut ABS-kontakten från hjulnavet när man byter fjäderben då många rapporterat ABS-relaterade problem efter att kontaktenstyckena har särats på. Osäkert varför då det bara är en enkel koppling med två (!?) ledare.
Tog du ut ABS-konrakten?
av Volvo_740_GLT
#1211066
Nej jag har ingen kontakt till givaren utan kabeln sitter direkt på givaren.
Men jag råkade att sträcka lite väl mycket på kabeln.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]