Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matis1995
#1172753
Hej,

Som rubriken lyder så behöver jag hjälp gällande däcktrycket på min fina bil :)

Jag har samma däcktryck både fram och bak (2,6 då detta skall vara ECO) men fram ser mycket paffare ut än bak... Kan det vara en hjulinställning som behöver göras? har märkt att det sliter ojämnt fram och måste göras oavsett... Men tror ni att detta kommer hjälpa mot det? Måste man göra 4 hjulsinställning eller kan man göra för bara framdäcken? Bytte däck förra våren och bak ser nya ut men fram måste bytas igen...

Bilder: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
av TobbeViktor
#1172756
Enligt manualer och tabeller så ska nog trycket vara något högre fram, inte så konstigt iof, då mycket av vikten ligger fram. Testa typ 2,8 fram.
av matis1995
#1172759
Tack för snabbt svar, skall testa detta lite senare :D Dock undrar jag vad som är maxtrycket, i tank locket står rekomenderat 2,4 fram och 2,2 bak. Vad tror du att man kan ha max utan att riskera något?
av MickeM
#1172775
matis1995 skrev:Tack för snabbt svar, skall testa detta lite senare :D Dock undrar jag vad som är maxtrycket, i tank locket står rekomenderat 2,4 fram och 2,2 bak. Vad tror du att man kan ha max utan att riskera något?
Maxtrycket har helt med däcket att göra, och inget med bilen.
Det brukar faktiskt stå på dom ibland.

Dimensionen är en faktor generellt:
Däck med hög profil behöver lägre tryck.
Däck med låg profil behöver högre tryck.

Trycket stiger också med däcktemperaturen.
Inget normalbilisten behöver bry sig i, men tävlingsbilar, tex, har en gas istället av den anledningen.

Köp C-klassade däck och du kan blåsa i 4,5kg, men du kan då bara köra längs nylagd och nyss dammsugen asfaltväg, utan att durra sönder.....
(C-däck är för hög belastning, som tex husvagn, mindre lastbilar, osv. )

Du får således kontakta däckfirma för exakt svar på din fråga, men det är egentligen irelevant med maxtrycket.
Över 2,6-2,7 kg i vanliga bildäck (tex,196x65 R15) blir stötigt och ECOvinsten med ännu högre tryck är extremt försumbar, om någon.
Köp premiumdäck i så smal dimension som du lagligt kan ha, samt nån procent högre tryck än biltillverkaren rekomenderar, och viktigast är en korrekt framvagnsinställning. Sen har du alla ECO-poäng på däckpunkten.
Men bränslevinsten är inte enorm.
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]