Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo 850 AWD
#1172682
Har bytt samtliga bromsskivor, men det skakar fortfarande vid inbromsning. Inte alltid, men säg 3 av 4 ggr. Bromsar jag hårt blir det mindre vibrationer. Det är ju just det som känns märkligt, om det var skivorna borde det väl alltid vibrera?

Bilen är en Volvo 850 AWD, B5254T, som rullat nästan 54000mil. Har varit inne på att det är spindelleden, det är väl ca 32000 mil sedan dessa byttes sist, men vare sig jag eller Bilprovningen kan direkt se ngt slack i dem. Eftersom det är en AWD är ju spindelleden extra dyra också. Några idéer?
//_Amme
av TobbeViktor
#1172758
Min första tanke går ju till kärvande bromsok. Kanske tar ojämnt vid mjukare bromsning och jämnt och fint när du trycker hårdare.
av blådåren
#1172766
Eftersom vibbarna minskar vid högre pedaltryck ..
Är det ordentligt rengjort skiva/nav ?.
av Volvo 850 AWD
#1172852
Skivor o nav rena och fina. Bromsoken går som på räls, både fram bak. Löparna är uppsmörjda med Volvos orginal hög temp fett enligt konstens alla regler. Cylindrarna kan petas in med tummen, bra med tanke på att ena framoken aldrig är bytt / renoverat på 20 år eller 54000 mil.

Skivorna nya sedan ½ år och ca 2000 mil. Aldrig blir de farligt varma hellre, kör mycket motorväg men inte särskilt hårt.

Man blir ju lätt fundersam över detta. Särskilt som att det inte är alltid som det vibrerar.

/amme
av Xanthopteryx
#1173051
Volvo 850 AWD skrev:Har bytt samtliga bromsskivor, men det skakar fortfarande vid inbromsning. Inte alltid, men säg 3 av 4 ggr. Bromsar jag hårt blir det mindre vibrationer. Det är ju just det som känns märkligt, om det var skivorna borde det väl alltid vibrera?

Bilen är en Volvo 850 AWD, B5254T, som rullat nästan 54000mil. Har varit inne på att det är spindelleden, det är väl ca 32000 mil sedan dessa byttes sist, men vare sig jag eller Bilprovningen kan direkt se ngt slack i dem. Eftersom det är en AWD är ju spindelleden extra dyra också. Några idéer?
//_Amme
Jag skulle nog inte utesluta skivorna ändå.
Har en kollega som bytt flera gånger innan de fick till det med skivor som inte slog sig.
Ett hyfsat vanligt problem är att man bromsar in mot ett rödljus och sedan håller bromsen mot skivorna varvid de kallnar mer ojämnt och
detta kan resultera i att de slår sig.
Sitter skivorna fast (min förra bil, en Mazda, där var bakskivorna lösa och hölls enbart på plats av det fastsatta hjulet)?
I så fall kanske du kan testa att hissa, ta loss hjulen och sedan göra någon liten anordning med en pinne, typ pryl eller syl, som precis
ligger dikt an skivan och sedan roterar du hjulet och ser om det verkar jämnt eller om den är slagen. (fattigmansmätklocka)
Är skivorna av modellen som jag nämnde ovan, där de är lösa, får du försöka dra fast de först om det går, med t.ex. hjulmuttrarna,
så de sitter stil.
Måhända lite bök med hissa och ha sig men definitivt en billig början till att utesluta saker.

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]