Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HHH
#1172599
Hej!
Jag kan inte så mycket alls om bilar. Jag fick en kompis 850 manuell från 96 som gått ca 19 500 km för några månader sedan. Efter att någon backade på mig när bilen stod parkerad, har jag märkt att förutom lackskadorna som verkar kosta typ 15000 att ordna enligt skadebesiktaren, har även kylaren börjat läcka. Då står jag inför följande val:
1. Byta kylare till ny eller bättre begagnad
2. Köra bars leak eller liknande - i sådana fall ner i övre slangen till kylaren?
3. Reparera menar vissa skall funka - typ svetsa eller likande

Alternativ 1 är ju bäst, 2 lättast, 3 eventuellt inte möjligt men om det går kanske effektivt och kanske kan hålla längre än resten av bilen? Verkar som att det kan ta tag i på verkstad och har inte hört från försäkringsbolaget än vad de tänkt att hitta på. Kylarskadan är sannolikt inte relaterad till påbackningen, såklart.
Vad tror ni? Bifogar en bild. Det läcker inte sådär jättemycket.
Hälsningar
Henrik
IMG_20170513.jpg
IMG_20170513.jpg (355.28 KiB) Visad 1213 gånger
Senast redigerad av 1 HHH, redigerad totalt 0 gånger.
av HHH
#1172604
Marlboroman skrev:Är det bara från avtappningspluggen det läker? Kollat så att den är åtdragen?
Nä, det är från det spruckna i kylarens nedra vänstra del det droppar ifrån. Pluggen sitter fint.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1172673
Nr.1 är det enda alternativet.
Gavlarna är i plast och resten i aluminium (enligt bilden ovan har det t o m frätt bort den nedre delen) så att reparera är uteslutet.
Bars leak och liknande är en styggelse som inte borde finnas alls, har man inte haft problem tidigare så lär man få det...
av HHH
#1172771
Tack för era svar! Får bli en ny eller bättre begagnad och byte. Har dåligt med tid för tillfället och inget garage, får klämma in det någon gång. På något sätt lyckades jag böja till en liten bit på ramen och den där trekantiga brickan fram med bockarna så med lite tur har jag skaffat mig än mer att göra. Tack för hjälpen!
av MickeM
#1172808
Jag förstår inte frågan.

Det är ju bara en bild med förklaring på vart du skall placera pallbockarna.
Pallbock = Jackstand på engelska.
av HHH
#1172815
Sorry om det blev lite rörigt.
Som sagt: På något sätt lyckades jag böja till en liten bit på ramen och den där trekantiga brickan (tror den heter subframe mounting plate på engelska, syns på bilden där man föreslår den som en lämplig plats för pallbocksplacering). Jag försöker ta reda på vad den heter på svenska, om jag skulle behöva byta den.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]