Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1174354
Har mätt upp bränsletrycket igen, det pendlar lite strax över 3bar beroende på varvtal så det ligger relativt stabilt.
Kollat över alla slangar igen, provat med startgas kring slangar/insug osv.
Vevhusventilationen verkar okej.
Bytt vevaxelgivaren.
Har bytt startdosan, bara för att!

Efter provkörning i går kväll och även idag så är det småryckigt hela tiden (oavsett varvtal eller belastning) och plötsligt så rycker den till kraftigare, sen återgår den till sitt vanliga småryckande.
Redan i svagt uppförslut i låg växel och lite gaspådrag märks det mycket tydligt (väldigt praktiskt eftersom man inte behöver köra så långt på sina provkörningar) och då smårycker den och plötsligt så liksom stoppar den upp för nån sekund, som om där var bubblor i bränslesystemet eller misständer och sen fortsätter det så.
Man kan även vid stillastående märka av detta, svagare så klart med det finns! Står man och håller den på typ 2500-3000v/m så missar den ibland och hoppar till!
Motorn skakar också när man varvar den lite lätt stillastående, så det finns ju störningar i systemet det är helt klart, frågan är bara vad!?

Lite rörigt skrivet kanske, men inte så lätt att beskriva fenomenet.

Tar tacksamt emot idéer, för nu är jag ju rätt trött på skiten, milt uttryckt!
#1174396
hmm... Det du har gjort är
kollat/bytt stift, kablar, rotor och fördelare
ryckt ur lmm för att prova nödläget
Bytt bränslepump och relä, har du provat nytt bränslefilter alt. sköljt igenom det gamla?
Kollat upp spridarna, har du provat bytt samtliga om du har några andra liggandes?
Kollat bränsletrycket, som verkar ok.
Kolat X antal gånger efter läckage på slangar osv. Har du kommit ihåg den på gaveln av insuget, mot servon? Men vore den kass borde lambdan skrika halsen av sig, men man vet ju aldrig...
Bytt vevaxelgivare och startdosa
Har jag missat något?

Har du kollat system-/batterispänningen när den missar? Eftersom den även missar på tomgång/obelastad borde det vara enkelt. Tänkte om det blir något spänningsfall i samband med missarna. (I)

Är det någon skillnad på den beroende på om den är kall eller varm, eller är det precis likadant?

Har du kollat om du har fått vatten i oljan, eller olja/avgaser i vattnet? Avgaser bör kännas på lukten ur expansionskärlet. Inget onormalt övertryck i kylsystemet, eller onormal färg på avgaserna?
Om du råkar ha en inspektionskamera kanske du skulle kunna kika ner på kolvarna genom tändstiftshålen, se om något konstigt har hänt där.

Fortfarande inga felkoder som behagat att visa sig?

Förstår att du börjar tröttna på skiten... Sånna här fel är nog bland dom värsta när man har noll och ingenting att gå på :|

Är det en manuell eller automat förresten? Inte för att det bör spela någon roll men... (I)
#1174407
Lucif3r skrev:hmm... Det du har gjort är
kollat/bytt stift, kablar, rotor och fördelare

Japp! Provat flera olika kombinationer utan det minsta skillnad, dock inga nya delar men det borde bli nån skillnad om felet satt här.

ryckt ur lmm för att prova nödläget

Den går in i nödläge, men går lika ojämnt som med den inkopplad.

Bytt bränslepump och relä, har du provat nytt bränslefilter alt. sköljt igenom det gamla?

Nytt filter sen en månad tillbaks, haft av slangarna och kollat och det är bra flöde/tryck förbi filtret.
Kommer dock ett nytt filter i morgon som jag beställt.
Provat med två (tre) bränslepumpar, 4st olika relä.


Kollat upp spridarna, har du provat bytt samtliga om du har några andra liggandes?

Hämtade 5st spridare på skroten, bytt alla!

Kollat bränsletrycket, som verkar ok.

Mätt upp det två gånger med olika mätare, verkar stabilt!

Kolat X antal gånger efter läckage på slangar osv. Har du kommit ihåg den på gaveln av insuget, mot servon? Men vore den kass borde lambdan skrika halsen av sig, men man vet ju aldrig...

Japp! Och tro mig jag har tittat, dragit och lirkat på varenda liten slang.


Bytt vevaxelgivare och startdosa

Bytt vevaxelgivare, kamlägesgivare och startdosa.

Har jag missat något?

Jag har även provat med två olika tändspolar, nytt luftfilter, tre omgångar tändkablar och fem nya tändstift.
Bytt EVAP-ventil, magnetventil, huvudrelä, styrbox.
Haft av spjällhuset och rengjort detta, bytt spjällägesgivaren.
Bytt tomgångsmotor.
Jag har sett till att pumpen säkert får ström genom att montera ett relä bak med batteriplus från kabeln till slutsteget, kopplade även med en lampa som jag kunde se vid färd ifall det bröt strömmen bak eller ej, men nej!
Det är även korrekt spänning till tändspolen, dock har jag inte kollat signalkabeln från boxen.


Har du kollat system-/batterispänningen när den missar? Eftersom den även missar på tomgång/obelastad borde det vara enkelt. Tänkte om det blir något spänningsfall i samband med missarna. (I)

Det har jag faktiskt inte gjort, hur tänker du att man bör mäta upp detta på bästa sätt?
Dock tror jag inte det dippar över hela systemet eftersom inget som man ser vid färd påverkas, menar med instrumenthus osv, ibland kan man se att mätarnålen till varvet rycker till en aning, men inget anmärkningsvärt.


Är det någon skillnad på den beroende på om den är kall eller varm, eller är det precis likadant?

Kall eller varm spelar ingen roll, den går likadant oavsett!

Har du kollat om du har fått vatten i oljan, eller olja/avgaser i vattnet? Avgaser bör kännas på lukten ur expansionskärlet. Inget onormalt övertryck i kylsystemet, eller onormal färg på avgaserna?

Inget sådant alls faktiskt, allt ser ut och luktar som det ska!

Om du råkar ha en inspektionskamera kanske du skulle kunna kika ner på kolvarna genom tändstiftshålen, se om något konstigt har hänt där.

Den är på väg från Kina, men det hjälper ju föga just nu ;)

Fortfarande inga felkoder som behagat att visa sig?

Nix! Inga som helst felkoder förutom de jag själv skapat genom att rycka kontakter osv.

Förstår att du börjar tröttna på skiten... Sånna här fel är nog bland dom värsta när man har noll och ingenting att gå på :|

Instämmer till fullo!

Är det en manuell eller automat förresten? Inte för att det bör spela någon roll men... (I)

Det är en manuell, så man slipper ju i alla fall felsöka växellådans inverkan.
Det blev mycket text plötsligt! ;)
Men jag är tacksam för ditt engagemang ty detta börjar gå mig på nerverna ordentligt och man behöver bolla lite tankar och idéer! :)
#1174442
Har du komptestat?
Utifall en cyl är sämre.

Jag har ibland lindat 2 lager eltejp på tändkablarnas glasfiberrör,(som går ner i toppen) bara för att till 100% utesluta dom som felkälla.
Det "fixar" dåliga tändkablar. Iaf tillfälligt.
Enkelt bara för att testa.

Men du har inte vanliga tänkabelsymptomet....
#1174546
MickeM skrev:Har du komptestat?
Utifall en cyl är sämre.

Jag har ibland lindat 2 lager eltejp på tändkablarnas glasfiberrör,(som går ner i toppen) bara för att till 100% utesluta dom som felkälla.
Det "fixar" dåliga tändkablar. Iaf tillfälligt.
Enkelt bara för att testa.

Men du har inte vanliga tänkabelsymptomet....
Jag har inte gjort nåt komptest än, men jag gjorde det däremot för nån månad sen när bilen kluddade förra gången med en kass spridare och då låg det bra!

Har idag bytt insugspackningen, vevhusventilationen såg oförskämt rent ut och inget var tätt eller sprucket.
Nu vet jag att det är i ordning det med, men dock går ju bilen fortfarande som tidigare...

Ska byta soppafiltret också ikväll, så får vi se om det gör nån skillnad.
#1174791
Som sagt, insugspackning bytt.
Original bränslefilter monterat.
Hängt av multiremmen för att kolla ifall något av generator/servo osv gick trögt.
Kamremmen sitter rätt.
Kontrollerade generatorn och den laddar kring 13,8V på batteriet, ligger stabilt, inget flimmer!
Kontrollerat jordpunkter, bl a skulle den strax under tändspolen vara en svag punkt enligt en Volvo-mek jag pratade med idag.

Om man står och torrvarvar lite lätt från motorrummet så både ser och hör man hur illa den går, motorn skakar och låter inte rätt!

När jag kollade slangarna till kolkanistern och kablaget till luftpumpen osv så trillade det ut en golfboll :???: :lol:
Tror dessvärre inte att golfbollen är en del av problemet... :roll: :wink:


Edit: Det finns bara en modell av bränslepumpar va, oavsett om man har bränsletrycksregulator eller om pumpen sköter det!?
Bara så man inte har gjort bort sig på en sån grej...

Edit: Kan det bero på en eller två felaktiga knacksensorer!?
Kan det vara dessa som ändrar eller stänger av tändningen?
Men borde man då inte ha en felkod??
#1175938
Fenomenet finns kvar om än i mindre format, nu senast så har jag dragit om lite kablar för att undvika att det "slår över" någonstans och jag har rengjort tomgångsmotorn.
Men det som gjorde störst skillnad är att jag tankade 98 istället för 95 och den har gått bättre sen dess, strax innan pumpen gav upp så hade jag tankat 95 efter att ha kört två tankar 98. Märkligt sammanträffande eller vad är det som kan vara fel!?
I övrigt har jag bara låtit det vara, är rätt trött på felsökning just nu! ;)
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]