Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1171795
Överskriften är väl kanske inte den bästa, men att vara kortfattad och med mycket info är inte det lättaste... ;)

Nå väl, på väg hem från jobbet idag så stannade jag till för att handla lite, när jag kommer ut så startar motorn men går riktigt illa och till sist så dör den. Den tänder absolut inte på alla och dog direkt om man gav gas, lite som om soppan är slut.
Gjorde väl 4-5 startförsök med samma resultat, tog då fram datorn och kollade eventuella felkoder men det fanns inga.
Gjorde ytterligare 3-4 försök och till sist så small den igång som den ska.
Den gick dock lite ryckigt på vägen hem.

Har haft problem med en spridare för inte så länge sen där den hängde sig i öppet läge, men här är det ju inte samma symptom annars var det ju min första tanke.

Pumpen är original och varit med i 32000mil och det är den jag misstänker börjar ge upp nu, vad tror ni andra?
Finns det en separat backventil, för det kändes ju nästan som om den tappat allt tryck?

Vill bolla lite idéer innan man börjar byta en massa delar i blindo.

Det handlar om min 855GLT -96


Edit: Pumpen går inte alltid när man vrider på tändningen, hjälpte inte att byta relä.
Har mätt fram ström till pumpen men pumpen är död!
Så jag ska byta pumpen nu, återkopplar sen!
Senast redigerad av 1 Hilmer, redigerad totalt 0 gånger.
#1171916
Pumpen är nu bytt och bilen startar och går igen! :)
Men, det som oroar mig en aning är att den fortfarande går lite ryckigt!?
Ska tanka upp den i morgon och så får man se om det blir skillnad, där är inte så mycket soppa på den men jag vågade fan inte stanna vid macken innan när jag äntligen hade fått igång den, ville bara ta mig hem då... ;)

En annan fråga, är det samma tank på kombi och sedan?
Hade en pump som tog i botten när jag skulle montera, visade sig att själva pumpen satt för långt ner på armaturen så att den slog i botten.
Pumpen är demonterad från en sedan, så frågan är om tankarna skiljer eller dom helt enkelt pressat ner den ändå!?
#1171922
Har faktiskt ingen aning om tankarna skiljer mellan sedan och kombi... jag tror dock inte det eftersom bakaxlarna är samma, och vad jag kan se när jag tittar lite hastigt så är pumparna samma också.

Att den fortfarande rycker kan kanske bero på att den sugit luft och/eller skit som fastnat i filtret, eller ännu värre - tagit sig fram hela vägen till spridarna.
#1171925
Jag tror det ska vara samma tank, men man blir ju lite fundersam när man inser att pumpen inte sitter som på den gamla armaturen.

Vi får hoppas på att det är luft, det sitter ett nytt filter sedan nån månad tillbaks så det bör kunna hantera lite skit tycker man!
Dessutom så körde jag "bromsrent" innan jag demonterade någonting, där ligger ju en hel del skit på tank/armatur så det är bäst att få bort det innan man lossar något.
#1172087
Jag har kört runt 10-12 mil med den "nya" pumpen och den går som den ska men där är fortfarande små ryckningar ibland, det är inte hela tiden utan bara ibland. Nu kan jag i och för sig inte garantera att pumpen som jag monterat är absolut felfri då det är en begagnad pump från hyllan, kan man ha otur att även denna är på upphällningen?

Att partiklar kommit fram till spridarna tror jag inte, dels för att det sitter ett nytt filter och dels för att pumpen inte sugit i sig skit från botten, den har ju "bara" vägrat att gå. Och mycket mer än pumpen eller luft i systemet kan det ju inte vara, och luften borde det inte finnas kvar nu tycker man.
Kan undras om man ska byta pump igen, har ju fler så... :???:


Edit: Kikade i gömmorna nu och hittade faktiskt en armatur där det satt en Bosch eftermarknadspump, den lär ju garanterat vara nyare (och förhoppningsvis även bättre) än de andra!
Blir till att byta i kväll för att testa!
#1172113
Nu är pumpen bytt, igen!
Kan konstatera att denna är bra mycket tystare än de andra i alla fall! ;)
Bilen går bra, lite jämnare än tidigare men det finns fortfarande lite lite ryckningar kvar, men de fanns där kanske innan jag fick problem med pumpen bara det att man inte fokuserat på det då!?
#1172125
Mycket möjligt att smårycken funnits där sedan innan. Så är det ju alltid, när man fått något fel på bilen och lagat det så är man ju extra uppmärksam på missljud osv än vad man normalt sett är :)

Jag förmodar att du har koll på skicket på rotor, fördelare, stift osv? Annars kanske det är läge att kolla upp dom, om det kanske krypit in fukt, eller läckt en oljedroppe från kamaxeln eller liknande.
#1172141
Jag misstänker att det är just så, att det funnits tidigare men man har inte reagerat på det bara!

Tänddelarna är inte gamla och det var torrt vid axeln när jag bytte, så tror inte det är det.
Det skulle vara om stiften fått på fan i och med att den gick så illa och puffade osv!?
#1172367
Hade ute stiften i går kväll, till hälften vita och till hälften sotiga, dvs alla stiften såg lika ut. Glömde ju naturligtvis att ta bilder...
Iaf, utseende enligt ovan och med ett alldeles för stort elektrodavstånd, rengjorde med stålborste och knackade in avståndet till 0,7.
Nu gick den lite jämnare, men inte helt bra! Tror dom tagit stryk på något vis av att den gick illa!? :???:
Beställde nya NGK-stift i går så dom har jag väl till måndag eller nåt! Ska bli spännande och se hur den går med dessa då jag aldrig testat NGK på femma tidigare.

Passar på att fråga när jag ändå har en tråd öppen, finns konan/avgasflänsen som sitter på katten som reservdel?
Känns onödigt att byta hela katten för att konan är kass, jag hittar ingen ersättare men det behöver ju inte automatiskt innebära att det inte finns! :roll: :wink:
Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]

Om kriget kommer...

En Mad Max-artat pickis 4WD är säkert r&[…]

Vevaxelgivaren kanske? Läs ut felkoder.