Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1171445
Volvon har senaste månaderna börjat rycka till rätt kratfigt vid gaspågrag, kraftigare eller full accelereation.
Motorn är en B5254T med LT på 193 hk på en AWD. Stift och luftfilter är bytta. Motorn har gått ca 53000 mil

Några ideer vart man skall börja leta?. Jag har bytt en del vacumslangar.

//amund
Senast redigerad av 1 Volvo 850 AWD, redigerad totalt 0 gånger.
#1171613
Hej igen. Bytte tändkablarna+ fördelare / rotor för endast 4000 mil sedan. Självfallet med Volvo original. Tittade inuti fördelare och på rotorn och det såg helt bra ut. Finns det någon annat som man lätt kan kolla? //Amme
#1171620
Hej!

Original? Det finns inte! Jag slår vad med en bullpåse på att det är kablarna ändå.
Är det fel på kablarna så kan jag rekommendera feltemas kablar. Billiga, ryck fria men med en aning dålig passform.

Mvh.R.
#1172679
Efter tagit beaktning de tips jag fick så insåg jag ngt illa. I min iver att byta det mesta på bilen,har jag bytt i princip allt. (utom motor) Började kolla när jag senast bytte tändstift, för nästan 16000 mil sedan. Så nu är det gjort. Det var ngt vita :lol: . Nu kört 40 mil och iget ryckande. Får hoppas det var detta. __//Amme
#1173015
Jag hade ngt liknande, med min S70 1998 100 kW.
Efter att ha bytt bl.a. tändstift, ja gjorde 435 000 km service.
Då ville motorn hacka vid lägre varv och försiktigt gaspådrag.
Jag snyggade till de gamla stiften, tvättade med aceton stålborstade och ställde in gnistgap till 0,8 mm.
Då såg jag att på två av de gamla stiften fattades packningen.....
Det visade sig att det var dubbla packning på två ställen med de nya stiften.
Med de gamla renoverade stiften och en packning per cylinder går motorn nu som en DRÖÖÖÖÖM nu. Kör på 5:an i 30 km/h utan vidare. Mjuk följsam och aggressiv om man trycker med högerfoten.
Frågan är om skälet var de dubbla packningar eller om något av de stift som motorn gick dålig med kan ha ngt fel, spricka eller så. Men de ser perfekta ut.
Jag renoverar alltid stiften och har därför två uppsättningar. Aceton löser sot och maskinstålborsen gör dem som nya.
Med lite kopparpasta på gängorna fastnar de aldrig.

Jag minns att förr lämnade man in stiften för blästring, och fick så gott som nya stift tillbaka.

Roy

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]