Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1171333
Jag får ibland felkod P0422 på min S70 GLT -98.
Jag tror att det beror på tjuvluft från någon trasig vakuumslang el. likn. Men helt säker är jag ju inte, så kanske kan forumet hjälpa till?
Har en skärmdump från min felkodsläsare i mobilen här med diverse värden, det kanske kan vara till hjälp?

Bild
av c7098
#1171360
Jag har själv den koden på en C70 T5 -99, har sökt runt lite och det mest troliga är ett eller fler av följande:
- Luft läckage
- Avgas läckage
- Fel på o2 sensor (bak eller/och fram)
- Fel på katalysatorn

Sa ta itu med det bara värmen kommer...
I väntan på bättre mekarväder så har jag trixat med tändspolarna och tändstift, har inte fått koden på ett tag nu. Kanske den inte bränt all soppa utan låtit den åka in i katen oförbränd och triggat koden.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1171373
Koden kommer från den bakre sonden, diagnossonden. Dess funktion är just att mäta effektiviteten på katten.

Det betyder dock INTE att det är katten eller den bakre sonden som är felet, men det är den sonden som sätter koden.
Som c7098 nämner så finns det X antal orsaker till att sonden sätter felkod, som egentligen inte har ett dugg med sond och/eller katten att göra.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1171379
Jo, jag vet vilka de möjliga felkällorna är. Jag vet också att det mest sällsynta felet är själva sonden.
Jag har haft uppe bilen och sökt avgasläckage men inte kunnat hitta något. T.o.m. den okända skarven mellan kat och ljuddämpare är tät. Då återstår själva katalysatorn eller tjuvluft från någon vakuumslang. Kan värdena ovan ge någon ledtråd?
av MickeM
#1171380
Det är analyssonden ( bakre) som protesterar = rätt!

Men vid luft, vakuum, eller avgasläckage innan katten, så protesterar reglersonden långt innan analyssonden.
Avgasläckage efter regler, alltså iinvid analyssonden, eller defekt sådan är möjligt, men inte troligt.

Finns eller fanns inga andra felkoder än denna, så förbered dig mentalt på att katten är trött.
Vanligen orsakad av idogt småkörande och/eller körd länge med defekter av något slag.

Eller givetvis ålder och mil......
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1171407
Passerat 30 000 mil nyligen.
Äldre herre som ägt bilen fram till 29 000 mil.
av c7098
#1171420
Kan ju slänga ut frågan här, om inte OP misstycker.
På min bil så ser jag på förbrukningen på färddatorn att den stiger från ca 0.8 till 1.1 strax innan felkoden slås på, efter en stund så går den ner igen men lampan förblir på. Kan en felande katalysator orsaka ökad förbrukning?
av c7098
#1173782
Uppdatering för min del, verkar ha fixat koden med en ny (läs beg. från skroten) tändspole.

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]