Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mako
#1169547
Köpte en S70 2,5 T -98 Automat igår. Jag visste att den inte funka som den skulle och betalade därefter med. Men så här är det. När man kör på starten så tänder den inte men helt plötsligt hugger det till precis som att den skulle ha tänt för tidigt och det blir tvärstopp i motorn. (Baktänder som en gammal båtmotor eller moped skulle jag vilja jämföra det med.) Kör man lite till så startar den. Det puffar till ochså med luft nånstans. Kopplar man bort luftmassemätaren så går den lite grann. Går på tomgång men är helt orkeslös. Pluggar jag in lmm medan den går på tomgång så dör motorn direkt. Lambdalampan lyser. Rätt som det är så totalvägrar den att starta. Om jag gör den strömlös en stund så startar den igen. Man måste gasa för att den ska starta.
Om jag får igång den med lmm inkopplat så bluddrar den och går på 2-3 cylindrar tills man kommer upp över 3000 varv då den låter ok. Men den är fortfarande kraftlös om man kör. Det går att köra men den beter sig inte som nån turbo.

Jag har Vida och Dice men det funkar ju inte på den gamla bilen. Vad ska man köpa för att läsa och släcka felkoder på en 98? Kan man göra det och få lika tydliga felkoder som i Vida?
Vad tror ni det kan vara för fel? Jag har tagit lös fördelarlocket och putsat på alla kontaktytor.
Jag har haft ur tändstiften och kollat så alla såg likadana ut. Dom är svarta av sot.Kollat luftfilteret.

Detta är inget som blivit värre och värre. Förra ägaren var ute och körde. Då dog den helt plötsligt bara. han lyckades köra in till en parkering. Sen försökte han starta den men det funkade inte. Den har nu stått på denna parkering sedan början av Mars. Nu när jag hämtade den så kopplade jag på startkablar och den startade direkt.

Har hittat en slang som verkar saknas. Se bild. Vart ska den gå?
Bilagor
slang.PNG
slang.PNG (1.96 MiB) Visad 473 gånger
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1169553
Min första tanke är att kamrem kuggat över. Hände morsans 740 men verkar ju va något mer också eftersom den startar lite sporadiskt och om du kopplar ur lmm går den väl i limp home så då går de ju på förinställda värden
av Baxtex
#1169622
Hade liknande problem på min S70, visade sig att kamaxelgivaren var trasig. Du kan kolla om det är något motstånd i kontakten för att se om den är trasig:
:)
av mako
#1169706
Jag har köpt vol-fcr. men jag behöver en sladd. Hittar på tradera med 5 veckors leverans. Kan man köpa sladd på Kjell & co? Känns meningslöst att felsöka när man antaglien får felet i klartext om man läser ut felkoder. Kan jag använda min dice men istället köra vol.fcr med den sladden?

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]