Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krilly
#1168930
Hejsan alla volvofreaks!
Nu önskar jag er bästa hjälp då min kära pendlarbil har börjat strula...

Jag har en v70 -97 2.4 automat som jag använder dagligen till och från arbete. (Jag kör ca 6 mil per dag)
MEN när jag kollade oljan imorse så upptäckte jag att oljan har blivit väldigt blaskig och tunn!
När jag kollar på stickan så får jag även upp något vitt på stickan.
Efter jag har kört en bit och motorn blir varm så ryker det även från oljestickan när jag kollar.

Drar inget kylarvatten vad jag har kunnat se, håller sig hela tiden på samma nivå!

Bilen har stått stilla i ca 7 månaders tid tills för en månad sedan och oljan har då legat stilla och sedan börjat användas igen, kan det ha någon koppling?

Vad skulle ni gjort??

Stort tack på förhand!
Hälsnigar
Kristoffer
Användarvisningsbild
av frasse4
#1168933
Oljan kan ha blivit utspädd med bensin. Luktar den bensin? Har bilen stått 7 månader samt att man misstänker att oljan är utspädd skulle jag i alla fall gjort ett oljebyte omgående.
av MickeM
#1168938
Kolla om det är övertryck i vevhuset med varm motor.
Tex genom oljestickan. Det ska vara lätt undertryck, annars funkar inte vevhusventilationen.
Det ger symptomen du beskriver, utom "tunn olja".
I extremfall kan oljan bli att "skumma" har jag hört, men aldrig sett.

Bensin kan göra oljan tunn, som sades nyss, men borde inte kunna läcka ner i motorn i någon betydande mängd med stillastående bil.
Och det skulle lukta bensin, som sagt.

När byttes oljan senast? (I mil, alltså)
Att stå parkerad oanvänd 7mån, påverkar inte oljan särsklit. Motorljan åldras inte direkt av tiden, utan av bla upphettning, och nersmutsning, osv.
Dvs användande.
Ny oanvänd olja har ju inget "bäst före", tex....

Men självklart skall denna olja bytas, oavsett.
av Krilly
#1168957
Hej på er igen!

tusen tusen tack för två än så länge snabba svar!

Oljan luktar inte bensin som tur är!

Jag ska kolla ventilationsventelationen under dagen och se om jag kan få fram nått.
Tipsa gärna om mer saker!

PS. När motorn är varm och man öppnar upp oljelocket så skvätter det ut olja. Så blaskig är den!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1169034
Oljan viskositet ändrat när den är varm. Då blir den mycket mer lättflytande. Det brukar stänka olja om man skruvar av oljelocket. På Volvos senare vitblock sitter den en perforerad stänkplåt under oljelocket som hindrar detta.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]