Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1168837
Hej, tacksam om någon kan klura vad jag bör prova härnäst! nedan kommer en kort historia:

Bil: V70 -1998, 2,5T

Vid tomgångskörning tändes plötsligt lambdalampan i ett situation som kan beskrivas som ett kort spänningsfall, ungefär som när ac-motorn startar eller om man tänder en uppsättning extraljus. Jag hörde dessutom ett "klick"-ljud från motorrummet, som att ett relä eller motor slog av/på.

Förutom att lambdalampan lyser så har beteendet för kylfläkten ändrats radikalt, vilket är anmärkningsvärt? Fläkten går non-stop, den startar direkt när jag vrider på nyckeln och fortsätter dessutom cirka en minut efter att jag vridit av nyckeln, till synes oavsett motortemp (den har aldrig gjort såhär förr). Under färd kan jag dessutom se att motortempen är något lägre än normalt, alltså strax under vad den brukar ligga på.

- Felkodsavläsning visade fel på givare till kylare, givaren är nu bytt men lambdalampan lyser fortfarande och fläkten beter sig fortfarande underligt.
(Har även provat lägga av batteripolerna i 30 minuter för att nollställa eventuella kontrollenheter)

Bilen har dessutom blivit otroligt svårstartad till följd av allt detta, skillnaden är som natt och dag mot innan.


Finns det någon hjälpsam själ som kan tänka sig komma med förslag på vad jag bör prova härnäst?
#1168986
ketto skrev:Tempgivaren under termostathuset bytt? Den kan vara en stor orsak till att bilen blir svårstartad. Kanske är den du bytt förresten.
Precis, det är den som är bytt. Jag kanske gav en dålig beskrivning :)


Är det någon annan som har några förslag? Känner mig ganska ställd
#1168989
Kolla noga om du vara här en tempgivare.
Vissa har två. En till kombiinstrumentet och En till motorns Ecu. Faktum är att om ECU inte känner av t empgivaren, går den halvdant och med kylfläkten på konstant.
#1169133
MickeM skrev:Kolla noga om du vara här en tempgivare.
Vissa har två. En till kombiinstrumentet och En till motorns Ecu. Faktum är att om ECU inte känner av t empgivaren, går den halvdant och med kylfläkten på konstant.
Jag gissar att du menar att det kan finnas två tempgivare?

Den som sitter i termostathuset är bytt, vet någon vart den andra kan sitta?

Tack på förhand!
#1169241
Det enda klick som bör höras in i kupen är väl magneten till ac pumpen som drar? Skulle det kunna vara ac:n som går hela tiden? den vill ju gärna att fläkten går för att kyla kondensorn.
Pröva stänga av ac:n och kanske dra ur säkringen till den och se om det har någon inverkan på fläkten.

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]