- ons 26 apr 2017, 17:39
#1168837
Hej, tacksam om någon kan klura vad jag bör prova härnäst! nedan kommer en kort historia:
Bil: V70 -1998, 2,5T
Vid tomgångskörning tändes plötsligt lambdalampan i ett situation som kan beskrivas som ett kort spänningsfall, ungefär som när ac-motorn startar eller om man tänder en uppsättning extraljus. Jag hörde dessutom ett "klick"-ljud från motorrummet, som att ett relä eller motor slog av/på.
Förutom att lambdalampan lyser så har beteendet för kylfläkten ändrats radikalt, vilket är anmärkningsvärt? Fläkten går non-stop, den startar direkt när jag vrider på nyckeln och fortsätter dessutom cirka en minut efter att jag vridit av nyckeln, till synes oavsett motortemp (den har aldrig gjort såhär förr). Under färd kan jag dessutom se att motortempen är något lägre än normalt, alltså strax under vad den brukar ligga på.
- Felkodsavläsning visade fel på givare till kylare, givaren är nu bytt men lambdalampan lyser fortfarande och fläkten beter sig fortfarande underligt.
(Har även provat lägga av batteripolerna i 30 minuter för att nollställa eventuella kontrollenheter)
Bilen har dessutom blivit otroligt svårstartad till följd av allt detta, skillnaden är som natt och dag mot innan.
Finns det någon hjälpsam själ som kan tänka sig komma med förslag på vad jag bör prova härnäst?
Bil: V70 -1998, 2,5T
Vid tomgångskörning tändes plötsligt lambdalampan i ett situation som kan beskrivas som ett kort spänningsfall, ungefär som när ac-motorn startar eller om man tänder en uppsättning extraljus. Jag hörde dessutom ett "klick"-ljud från motorrummet, som att ett relä eller motor slog av/på.
Förutom att lambdalampan lyser så har beteendet för kylfläkten ändrats radikalt, vilket är anmärkningsvärt? Fläkten går non-stop, den startar direkt när jag vrider på nyckeln och fortsätter dessutom cirka en minut efter att jag vridit av nyckeln, till synes oavsett motortemp (den har aldrig gjort såhär förr). Under färd kan jag dessutom se att motortempen är något lägre än normalt, alltså strax under vad den brukar ligga på.
- Felkodsavläsning visade fel på givare till kylare, givaren är nu bytt men lambdalampan lyser fortfarande och fläkten beter sig fortfarande underligt.
(Har även provat lägga av batteripolerna i 30 minuter för att nollställa eventuella kontrollenheter)
Bilen har dessutom blivit otroligt svårstartad till följd av allt detta, skillnaden är som natt och dag mot innan.
Finns det någon hjälpsam själ som kan tänka sig komma med förslag på vad jag bör prova härnäst?
Volvo XC60 2017 D4, AWD, AUT