Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kena
#1169244
Hur får du igång den när den väl startar? Det vanligaste som inte ger felkoder är väl antennringen, bottenplattan i tändningslåset, bränslepumpsreläet och bränslepumpen.
Antennringen är jag dock lite osäker på men jag tror den ger felkod om man försöker starta utan kontakt med nyckel.
av robiwan
#1188827
Symtom just nu är: Vrider om nyckel, kör startmotor i ca 10-15 sek, ingen tändning. Provar igen, och då kan den starta. Eller inte. Och så provar man igen. Hittills har den alltid kommit igång. Men det är oftare nu att det tar väldigt lång tid, så tilliten till bilen just nu är väldigt låg. Funderar om det kan vara oljepumpen som inte funkar riktigt (då kan inte ventillyftarna fungera heller). Men det är så ojämnt beteende. Som sagt, min bilmek har ingen aning vad det kan vara...
av robiwan
#1197015
Lucif3r skrev:Hm, så där ska väl ändå inte varvräknaren bete sig. Det får mig att misstänka vevaxel eller kamaxel givaren.
Nej, verkligen inte. Men vev- och kamaxelgivare är bytta ganska nyligen, just i försök att hitta felet... :( Tilläggas bör att ECUn rapporterade om kamaxelgivarproblem. Annars, nu, finns inga felkoder (annat än ABS/Tracs felkoder pga problem med den).
av robiwan
#1198347
Fick tag på ett ECU-extraktionsverktyg (via eBay), plockade isär ECUn och lödde om alla kontaktlödpunkter. Ingen skillnad.

Bilen är BSR trimmad, laddade tillbaka originalprogram. Ingen skillnad.
av SubMarine
#1198519
Tycker nästan det låter som att den mot-tänder vid 0:16 och 0:20 i filmen. Jag skulle ta och mäta upp kablaget till vevaxelgivaren mellan givare och ECU (nu när du faktiskt har ett verktyg för att ta ut ECUn) så att du kan verifiera att du inte har onormalt motstånd i kablaget. Kolla även att matningsspänningen och jord till givaren är OK. Min varvräknare rör sig inte alls medan jag kör på starten förrän motorn tänder så det känns som en ledtråd till problemets orsak.
av MickeM
#1198535
På 90talet hade en polare märkligt symptom på sin Toyota Celica.
Symptomen var ungefär som du beskriver, och varvräknaren hoppade onormalt när starten gick.
Den kunde tom baktända med en smäll. Som en gammal högtänd Amazon.

Toyotaverkstaden fick bet, (ecu byttes också utan framgång) men felet hittades av oss till sist när vi tänkte ta kompprov i desperat "överallt-letande".
Det var ett spräckt tändstift, som ledde gistan in i toppen, men tände ändå.
Sannolikt störde tändgnistan vevaxelgivarsignalen för motor-ECU eller nått liknande.så det blev knas i startögonblicket.
Gnistspänningen är ju HÖGRE när startmotorn går.
Vi monterade tillfällgt ett annat mekaniskt passande stift (av egentligen fel sort), men då gick den kalas.

Sprutar från backventilen bakom höger b[…]

Löjliga priser XC70

Precis 40/320=12.5% Skapligt lågt pås[…]

Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]