Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robiwan
#1168829
Hej,

Har ett jobbigt problem med bilen att den ibland startar snällt, ibland inte alls. När den väl startat funkar den utmärkt. Bränsletryck finns, nyligen bytt kamaxelgivare och tändstift (tändspolarna är inte speciellt gamla).

Är hos meken nu och inga felkoder finns :( Misstänker glappkontakt iom. att problemen eskalerat över ett år ca..

Idéer ?

mvh
/Robert
av SubMarine
#1168904
När den inte startar, hur beter den sig då? Tänder motorn inte till alls eller startar den men stannar direkt inom någon sekund?
av robiwan
#1168941
Startmotorn driver, ingen tändning. Som om det antingen inte finns bränsle, eller tändning. Det "roliga" var att det hände precis när jag skulle hämta bilen från meken (som var där pga just detta problem), som sagt att de inte har upplevt några startproblem alls :!: Ja, nu fick de iaf se exakt vad som hände, men som sagt, inga felkoder alls... ?:-/
av MickeM
#1168960
Antennringen?
Låter som om startspärren krånglar.
Den bryter inte startmotorn också förrän V70N.
av robiwan
#1168963
Fast har haft problem med antennringen förut, och symptomen är att motorn startar, går ca 2 sekunder och sedan stannar. Tror inte det är problemet här.
av MickeM
#1168991
Hade du det problemet på denna -99 V70?

Nu är jag inte 100% säker, men det du beskriver är sättet äldre modellernas startspärr bröt. Dvs endast bränslepumpen. Den tillåts bara bygga upp tryck när tändningen slås på.

Jag tror senare modeller bryter även tändningen.
From V70N Tom startmotorn.
av rid54
#1169013
Finns det inte några modeller som har ett problem med kontaktplattan i tändlåset - det glappar där man styr ut ström till tändningen. Det verkar komma med åren.
av robiwan
#1169016
rid54 skrev:Finns det inte några modeller som har ett problem med kontaktplattan i tändlåset - det glappar där man styr ut ström till tändningen. Det verkar komma med åren.
Detta låter intressant. Skulle detta även påverka motorn när den väl startat ? För jag har aldrig upplevt att motorn stannar väl den har startat.
av rid54
#1169090
Nja, det beror väl på hur glappet är, liksom. Det verkar som om det är så, att det glappar i anslutningen till tändsystemet när låset är i startläget, dvs motorn kan inte tända, när nyckeln är i det läge där startmotorn går (de gånger det strular, alltså). Jag har fattat det som att bilarna i sådana fall kan då lätt rullas igång (om det är manuell låda), eftersom tändningslåset då är i "gångläget", inte i startläget.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]